آخرین اخبار از تولید واكسن كرونا

آخرین اخبار از تولید واكسن كرونا المور: با شیوع بیماری كووید-۱۹ در سراسر جهان و ابتلای میلیون ها نفر و مرگ صدها هزار تن، تلاش ها برای كشف و تولید واكسن كرونا برای مقابله با این بیماری افزایش یافته است.

به گزارش المور به نقل از ایسنا، بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سبک زندگی، شش ماه بعد از آن که دنیا برای نخستین بار با ویروس کرونای جدید در ووهان چین مواجه گردید، بیشتر از ۱۱۰ گروه تحقیقاتی در تلاش هستند تا واکسن کرونا را کشف و تولید کنند. در هند، خیلی از این واکسن ها در مرحله توسعه قرار دارند و بررسی های دارویی هم به منظور درمان کرونا در حال انجام می باشد و شرکت های بزرگ دارویی مانند Gilead Science، Pfizer، Moderna در حال یافتن یک واکسن کارآمد هستند.
چه زمانی انتظار تولید واکسن کرونا را داشته باشیم
ساخت و توسعه واکسن معمولا سال ها و حتی دهه ها زمان می برد. اما در شرایط کنونی محققان امیدوارند که فقط در مدت چند ماه بتوانند راه چند ساله را طی کنند. اغلب کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که احیانا تا اواسط سال ۲۰۲۱، واکسن کرونا در دسترس خواهد بود.

در ادامه بعضی از جدید ترین اخبار مربوط به واکسن کرونا آورده شده است:
· واکسن RNA شرکت مُدرنا
این واکسن جزو بهترین محصولات تولید شده در میان رقبای خود است و در ماه جولای (تیر/مرداد) وارد فاز دوم بررسی های بالینی می شود. واکسن تولیدی این شرکت از یک توالی جدید mRNA ساخته شده که با پروتئین های آلوده مبارزه می کند و حاوی دستورالعمل هایی برای بدن است که آنتی بادی های لازم را برای مبارزه با ویروس کرونا تولید نماید. شک و تردیدها در مورد واکسن مدرنا از جایی آغاز شد که یکی از داوطلبان استفاده کننده از این واکسن به یکی از رسانه ها اظهار داشت که چند ساعت بعد از دریافت دوز دوم واکسن، گرفتار تب و لرز، حالت تهوع و درد عضلانی شده است. او به نیویورک تایمز اظهار داشت: «دوز واکسن دریافتی من 10 برابر بیشتر از سایر افراد بود، ولی با وجود بیمار شدن، هیچگاه جانم را به خطر نیانداخت.»
اگر نگران هستید که مبادا گرفتار ویروس کرونا شوید، مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می کنیم:
چگونه ایمنی بدن خویش را در دوران شیوع کرونا تقویت کنیم
· واکسن شرکت چینی CanSino Biologics Inc
طبق مقاله انتشار یافته در مجله پزشکی لانست، واکسن کرونای آزمایشی شرکت CanSino Biologics ایمن بوده و نتیجه داده است. با این حال، برای پیشبینی موفقیت آمیز بودن این محصول خیلی زود است. این شرکت مشابه روش استفاده شده دانشگاه آکسفورد، واکسن خویش را از یک ویروس سرماخوردگی ساخته که گرفتار تغییر ژنتیکی شده و می تواند ماده ژنتیکی ویروس کرونا را منتقل کند.
· واکسن کرونا شرکت دارویی نواواکس
واکسن NVX-CoV۲۳۷۳ توسط شرکت نواواکس و با استفاده از فناوری نانوذرات پروتئین نوترکیب (نوعی فناوری در مهندسی ژنتیک) ساخته شده است. گفته شده که هم اکنون، از این فناوری در مقابل ویروس های مولد هپاتیت نوع ب و زونا استفاده می شود.
در هفته اول خردادماه، این شرکت آمریکایی در خبری رسانه ای اعلام نمود که آزمایش فاز یک و دو این واکسن کرونا را در استرالیا شروع کرده است.
در فاز یک آزمایش، ۱۳۱ داوطلب در گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال و در دو ناحیه مختلف استرالیا شرکت کرده اند. در این بررسی، دو دوز مختلف واکسن (۵ و ۲۵ میکروگرم)، با و بدون ماده کمکی (Adjuvant) مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. به گروه دارونما هم یک محلول نمکی داده می شود.
پیشبینی می شود که نتایج اولیه فاز یک در جولای (تیر/مرداد) سال ۲۰۲۰ به دست آید و بعد از آن فاز دوم را در چندین کشور همچون آمریکا آغاز شود.
اگر فکر می کنید طولانی شدن دوران قرنطینه و یا دورکاری روی رابطه شما و همسرتان تأثیر گذاشته است، مطالعه این مطلب را از دست ندهید:
راه های حفظ روابط زوجین در دوران قرنطینه کرونا

· واکسن کرونا آکسفورد
ChAdOx۱ nCoV-۱۹ از ویروس ChAdOx۱ ساخته شده و نسخه ای ضعیف شده از ویروس سرماخوردگی (آدنوویروس) است که منجر به بیماری در شامپانزه ها می شود. این ویروس گرفتار تغییر ژنتیکی شده و در انسان تکثیر و همانندسازی نمی گردد.
در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت)، فاز یک آزمایش روی داوطلبان بزرگسال شروع شد. ایمنی سازی بر بیشتر از هزار نفر صورت گرفت و مابقی مراحل هم در حال انجام می باشد.
در بررسی بعدی هم این آزمایش روی بیشتر از ۱۰ هزار بزرگسال و کودک صورت می گیرد و برخی از موسسات برای همکاری استفاده خواهد شد. ازاین رو لازم است که تعداد کوچکی از شرکت کنندگان را به ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا مبتلا کنند.
· واکسن کرونا شرکت Pfizer-BNTECH
بر مبنای گفته های «آلبرت بورلا» مدیرعامل فایزر (Pfizer)، این شرکت واکسن کرونا را تا آخر اکتبر (مهر/آبان) آماده می کند.
این شرکت داروساز بزرگ با همکاری یک شرکت آلمانی به نام BNTECH در حال تولید واکسن بوده و فرآیند دوزدهی واکسن را به بیماران شروع کرده است. چهار کاندید واکسن این شرکت که از mRNA ساخته شده اند روی داوطلبان آزمایش خواهند شد تا از بین آنها، بادوام ترین و مناسب ترین واکسن انتخاب گردد. نتایج این آزمایش با دانشمندان به اشتراک گذاشته می شود. هم اکنون، آلمان و بخش هایی از آمریکا در حال پیش بردن این آزمایش ها هستند.
فایزر بر این باور است که واکسن کووید-۱۹ را می تواند تا آخر ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر/ آبان سال ۱۳۹۹) آماده کند.
بورلا در این گزارش ادعا می کند: «اگر همه چیز به خوبی پیش برود و بخت با ما یار باشد، شواهد کافی برای ایمن و موثر بودن این واکسن را به دست خواهیم آورد و می توانیم تا اواخر اکتبر واکسن را عرضه نماییم.»
انتهای رپرتاژ آگهی