بررسی تمام پژوهای موجود در ایران

بررسی تمام پژوهای موجود در ایران ورود و حضور پژو در ایران به سالهای قبل از انقلاب اسلامی بازمی گردد.


به گزارش المور به نقل از ایسنا، بنابراعلام دیوار، نخستین حضور محصولات این کمپانی قدیمی فرانسوی در ایران در ارتباط با پژو ۴۰۴ اسطوره ای می شود که در سال ۴۲ صورت گرفت. بعد از آن پژو ۵۰۴ و پژو ۲۰۵ تا سال ها تنها نمایندگان فعال از پژو در ایران بودند. اما همین فعالان کم تعداد، زمینه ساز حضور جدی تر و طولانی مدت پژو در ایران شدند.
تا جایی که امروزه هر یک از اعضای این خانواده اروپایی، یکی از اصلی ترین خطوط تولید خودرو در ایران خودرو را به خود اختصاص داده اند و بعضی از آنها حضوری بیشتر از ۲۰ ساله در ایران به هم رسانده اند.
نقطه آغاز این داستان بی انتها اما با ورود پژو ۴۰۵ در ایران کلید خودرو. این خودرو که در سالهای اول دهه ۷۰ و پس از آزاد شدن باردیگر واردات خودرو اتفاق افتاد، باب تازه ای از فعالیت پژو در ایران را گشود.
آغازی به قدمت نیم قرن
پژو ۴۰۵ بعد از مدت کوتاهی واردات در دو نسخه ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی کاربراتوری و انژکتوری، به فهرست مونتاژی های داخل پیوست. در آن روزها، اهمیت چندانی نداشت که خط تولید این خودرو در اقصی نقاط جهان در حال توقف پی درپی است، بلکه در آن زمان پژو ۴۰۵ خودرویی بود که در زمان تولید به خودروی سال اروپا بدل شده بود و البته یادآور پژو ۴۰۴ اسطوره ای هم بود.
در ادامه، با ورود پژو پرشیا که در اروپا بعنوان فیس لیفتی برای ۴۰۵ شناخته می شد در ایران نمونه لوکس تر این خودرو و البته مونتاژ آن، جای پای پژو در ایران برای همیشه ای نامعلوم ثبات یافت.
پژو ۲۰۶ اما در این میان یادآور نمونه جذاب و محبوب تری بود. هاچ بک خاطره انگیز ۲۰۵ که روزگاری طلایی برای کمپانی سازنده خود رقم زده بود. حالا، بازار ایران به انواع تیپ ها و مدلهای پژو مزین می شد.
پژو ۴۰۵ در نسخه های GLX، GLI و GL عرض اندام می کرد. پژو ۲۰۶ در تیپ های ۶گانه رخ می نمود و پژو پرشیا هم با نام جدید پارس، در تیپ های ELX، LX و پژو پارس سال در بازار کشور جولان می داد. این پژوها عموما نمونه های دوگانه سوز هم داشتند.
در این بین پژوهای نوظهوری مانند پژو آردی و پژو روآ را هم باید به خلاقیت های ایران خودرو افزود. تولیداتی که با ترکیب بدنه پژو و موتورهای قدیمی تر مانند موتور پراید متولد شدند.
شرایط به شکلی پیشرفته است که این روزها اگر برای خرید خودرو به دنبال انتخاب یک پژو باشید و سری به صفحه خرید پژو دیوار بزنید، خواهید دید که با انبوهی از مدلها و تیپ های گیج کننده مواجه خواهید شد و برای نتیجه بهتر احتیاج به فیلتر بسیار دقیق تر و ریزتر خواهید داشت که البته صفحه در اختیارتان خواهد گذاشت.
خوشبختانه امکان بررسی تخصصی پژوهای مختلف هم در زمینه فنی و امکانات فراهم آمده است.
موفق های ناکام
پژو ۴۰۷ و ۲۰۷ نسخه های بعدی این کمپانی شناخته شده در ایران بودند. در بین این دو پژو ۴۰۷ به واردات محدود و حضور ناموفق بسنده کرد، اما پژو ۲۰۷ به فهرست مستقبل های این خانواده پیوست.
حالا کم کم پای نمونه های صندوقدار پژو ۲۰۶، پژو پارس اتوماتیک و در ادامه پژو ۲۰۷ صندوقدار هم به بازار باز شده بود تا ریشه دواندن پژو در صنعت خودروسازی کشور عمقی تر و بی انتها تر شود.
اما ماجرای حضور پژو در ایران، در فاصله گشایش کوتاه مدت پسا برجامی، باز هم رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت. خبرهای امیدوار بخشی از ورود پژو ۲۰۰۸ بعنوان نسخه مونتاژی جایگزین برخی پژوهای قدیمی منتشر گردید و همینطور پژو ۵۰۸ و ۳۰۱ که به نظر حرف های زیادی برای گفتن داشت.
هرچند این حضورها هم یا ناکام باقی ماند و یا به سرنوشت شوم هم خانواده هایشان منجر گردید. پژو ۲۰۰۸ همچنان در تعداد محدود و البته کیفیت نه چندان مطلوب در ایران مونتاژ می شود و پژو ۵۰۸ و ۳۰۱ هم به علت توقف واردات محدود، ناشناخته باقی مانده و در بازار خرید و فروش نسخه های کارکرده هم اوضاع چندان مطلوبی ندارند.
جهت بررسی دقیق تر شرایط این خودرو ها هم می توانید به خرید انواع خودرو دیوار رجوع کنید. با این اوصاف، به نظر سرنوشت پژوها در ایران دو قسمت مشخص دارد، هرچه موفق تر و به روزتر در بازار جهانی، مغموم تر در ایران و هرچه قدیمی تر و فراموش شده در جهان، پیروزتر و ماندگارتر در ایران.
انتهای رپرتاژ آگهی



منبع:

1399/10/26
12:18:23
0.0 / 5
965
تگهای خبر: بازار , تخصصی , تولید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است