استریلیزه ی تجهیزات پزشكی با اتوكلاوهای (Autoclave) كارآمد

استریلیزه ی تجهیزات پزشكی با اتوكلاوهای (Autoclave) كارآمد المور: دستگاه اتوكلاو وسیله ای است كه ابزار پزشكی و آزمایشگاهی را با آن استریل می كنند.



به گزارش المور به نقل از ایسنا، بنابر اعلام كاووش مگا، كار این دستگاه در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخارآب است و در پزشكی، صنایع مواد غذایی و صنایع شیمیایی از این دستگاه برای تهیه ی محیط كشت هم استفاده می شود.

كاربرد اتوكلاو:

نحوه كار به این صورت است كه اگر بخواهید تجهیزات و لوازم خودرا استریل كنید آنها را در مدت ۱۰-۱۵ دقیقه (بستگی به حجم و محتویات دارد) در معرض بخار ۱۲۱ درجه ی سلسیوس (۲۴۹ درجه ی فارنهایت) در اتوكلاو قرار می دهید كه یكی از مهم ترین دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی است.

استریل كردن با این دستگاه موجب می شود كه همه ی میكروب های آن ابزار و تجهیزات، بوسیله حرارت و بخارآب و فشار از بین بروند.

این دستگاه را می توانید در مراكز عمومی بهداشت، در پزشكی، دندانپزشكی و دامپزشكی، آزمایشگاه بالینی و تحقیقاتی، میكروبیولوژی استفاده كنید.

از نظر درجه بندی به دو دسته ی محدوده ی درجه بالا (۱۳۲-۱۳۴ درجه ی سانتی گراد) و درجه پایین (۱۲۱-۱۲۳ درجه ی سانتی گراد) تقسیم بندی می شوند.



انواع اتوكلاوها:

نوع مواد و ابزاری كه باید استریلیزه شوند تعیین كننده ی نوع روشی است كه در این دستگاه باید به كار بگیرید.

اتوكلاو دندانپزشكی

اتوكلاو دندانپزشكی در كلیه ی كلینیك ها و مطب های دندانپزشكی برای استریل تجهیزات به كار می روند تا تمامی میكروب های معمولی و اسپورهایی كه روی سطوح خارجی و داخلی ابزارهای مختلف جراحی و تجهیزات هستند از بین بروند.

در مطب دندانپزشكی از اتوكلاو كلاس B، برای استریل لوازم دندانپزشكی استفاده می شود.

معمولاً برای استریل كردن در این دستگاه از بخار استفاده می شود و در دمای ۲۷۰ درجه ی فارنهایت، لوازم استریل می شوند.

برای كنترل عفونت بسیار كارآمد هستند.

با توجه به ابزاری كه مقرر است استریل شود چرخه ی اتوكلاو بین ۶-۳۰ دقیقه است.



قیمت اتوكلاو

مدل ها و ابعاد این دستگاه بسیار متنوع است و بنا بر این قیمت اتوكلاو ها (جهت اطلاع از قیمت ها روی قیمت اتوكلاوها كلیك كنید) باتوجه به مدل، نوع و ابعادی كه دارند تعیین می شود.

اتوكلاو كلاس B

این مدل تنها مختص دندانپزشكی نیست، بلكه برای متخصصان زنان و زایمان، جراحی و ارتوپدی هم به كار می رود.

برای استریل كردن ابزار مختلفی (اعم از ابزار پوشش دار و بدون پوشش) می توانید از آن استفاده كنید.

دارای ۴ سیكل (چرخه یا دور) كاری است: دور اول در ۱۲۱ درجه سانتی گراد با ۱۵ دقیقه زمان با وكیوم-دور دوم ۱۲۱ درجه ی سانتی گراد با ۱۵ دقیقه زمان و بدون وكیوم-دور سوم ۱۳۴ درجه ی سانتی گراد با ۳ دقیقه زمان با وكیوم-دور آخر ۱۳۴ درجه با ۳ دقیقه زمان.

(پمپ وكیوم موجب می شود كه بخار به قسمت های مختلف ابزار و وسایلی كه در آن قرار دارند نفوذ كند و تمامی میكروارگانیسم ها (میكروب ها) را از بین ببرد.)

اتوكلاو كلاس B در بین انواع كلاس های اتوكلاو كامل ترین نوع است و دارای پمپ وكیوم است. برای صرفه جویی در فضا با كارایی بالا مناسب هستند به این صورت كه اندازه ی كوچكی به اندازه ی مایكروویو دارند.

مهم ترین مزیت این دستگاه استفاده از پمپ خلا است كه برای از بین بردن هوا و خشك كردن بار استفاده می شود یعنی می توانند بیش از ۹۹% هوای داخل محفظه را از بین ببرند.



اتوكلاو بیمارستانی

در بیشتر مراكز درمانی، به اتوكلاوهای بیمارستانی برای عمل استریلیزاسیون نیاز است. درواقع در مراكز درمانی روی ابزار و وسایلی كه آثار خلط و خون و... وجود دارد باید استریل شود. چون ابزار و وسایل بیمارستانی و پزشكی دائماً استفاده می شوند موجب می شود كه آلوده به میكروب شوند.

محدوده دمایی كه برای استریلیزاسیون استفاده می شود ۱۲۱-۱۳۵ درجه ی سانتی گراد (۲۵۰-۲۷۵ درجه ی فارنهایت) است.

این دستگاه معمولاً برمبنای فشار بخار تنظیم می شود و از آن برای استریل مواد عفونی و غیر عفونی آلوده شده استفاده می شود.

البته لازم به ذكر است كه داروهای سرطان زا، رادیوایزوتوپ ها یا هر ماده ی خطرناك دیگری كه اگر حرارت ببینند تبخیر می شوند و در محیط منتشر می شوند را نباید در این دستگاه قرارداد.

این دستگاه طول عمر بالا و هزینه ی نگه داری كمی دارد.

در هنگام استریل كردن، همه ی باكتری ها، ویروس ها، قارچ ها و اسپورها، غیرفعال می شوند.

در بیمارستان ها معمولاً از دستگاه های استریل كننده ی بزرگ استفاده می نمایند كه به آن اتوكلاو افقی هم گفته می شود.

اتوكلاو آزمایشگاهی

یكی از كاربردهای اتوكلاو آزمایشگاهی، تهیه ی محیط كشت است كه طرز كار آن به این صورت است كه: باید انواع محیط هایی را كه می سازید داخل دستگاه بچینید و آنرا در دمای ۱/۱۲۱ درجه ی سانتی گراد به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید چون پس از ساختن محیط كشت، حتما باید در دمای معین استریل شود تا تمام میكروب های آن از بین برود؛ و زمانی كه به آن دما برسد خود دستگاه با صدای آژیر خاموش می شود.

این دستگاه معمولاً در دمای ۱۲۱ درجه ی سانتی گراد (۲۵۰ درجه ی فارنهایت) در فشار ۱۵ پوند در هر اینچ مربع سبب استریل شدن می شود.

در آزمایشگاه ها برای استریل كردن تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی و زباله های عفونی، استریل مایعاتی مانند مواد مغذی كشت و جامداتی مانند ابزار (پیپت و ظروف شیشه ای و...) از این دستگاه استفاده می شود.

انتهای رپرتاژ آگهی


1398/12/20
18:12:23
3915
5.0 / 5
موضوعهای خبر: قیمت , مد , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است