گزارش المور

حباب وال استریت پاشنه آشیل ریاست جمهوری باردیگر ترامپ

حباب وال استریت پاشنه آشیل ریاست جمهوری باردیگر ترامپ المور: سقوط سنگین سهام آمریكا در ایام اخیر، از میزان رشد شاخص داوجونز در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت كاسته است. این در حالیست كه ترامپ رشد این شاخص را دستاورد بزرگ دولت خود قلمداد می كرد.


به گزارش المور به نقل از مهر، سقوط سنگین سهام آمریكا در ایام اخیر از میزان رشد شاخص داوجونز در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت كاسته است. این در حالیست كه ترامپ همیشه رشد این شاخص را دستاورد بزرگ دولت خود قلمداد می كرد. از آغاز پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا شاخص داوجونز از ۱۸۳۶۵ واحد، با یك شیب تند رشد كرد و ماه قبل به ركورد تاریخی ۲۹۵۶۸ واحد رسید، كه این به معنای جهشی ۶۱ درصدی است. اما با شیوع ویروس كرونا در آمریكا و نگرانی به وجود آمده در بازارهای مالی این كشور، فرار سرمایه از بازار سهام به سمت بازارهای امن تری مانند طلا و اوراق قرضه آغاز شد و فاكتورهای سهام ظرف ۳ هفته به شدت سقوط كردند. با این سقوط دستاورد اقتصادی ترامپ بر بادرفت. روز چهارشنبه شاخص داوجونز با سقوط سنگین ۱۰۸۸ واحدی دیگری روبرو شد كه این شاخص را به ۲۳۹۲۹.۴۴ واحد بازگرداند. حالا سود این شاخص از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری از ۶۱ درصد به ۳۰ درصد كاهش یافته است. اگر رشد سهام را از روزی كه ترامپ بعنوان رئیس جمهور آمریكا سوگند یاد كرد (سه سال پیش) حساب نماییم خواهیم دید كه رشد شاخص داوجونز تنها به ۲۱ درصد رسیده و از ۱۹۷۲۷ واحد به ۲۳۹۲۹.۴۴ واحد افزایش یافته است. داوجونز دو سال و نیم قبل از این در سطح ۲۳۹۰۰ واحد قرار گرفته بود یعنی هر آن چه بازارهای سهام در این دو سال و نیم به دست آورده بودند ظرف ۲ هفته بر باد رفت. این وقتی نگران كننده تر می شود كه عملكرد فاكتورهای سهام در دوره ترامپ را با دوره ریاست جمهوری اوباما مقایسه نماییم. باید گفت داوجونز در همین مدت زمان تحت ریاست جمهوری اوباما توانست ۶۲ درصد جهش كند. شاخص اس اندپی هم در دوره ترامپ ۲۲ درصد رشد داشت در صورتیكه در ۳ سال اول دوره اوباما ۷۰ درصد رشد كرده بود. ترامپ در واكنش به این سقوط سهمگین سهام، دموكرات ها را در كنار شیوع ویروس كرونا مقصر دانسته است. او معتقد می باشد بازارها برای این در حال سقوط هستند كه سرمایه گذاران نگران هستند یك دموكرات جایگزین ترامپ شود. نمودار زیر نشان میدهد رشد شاخص داوجونز در دوره ریاست جمهوری ترامپ با سقوط های اخیر، از ۶۱ درصد به ۳۰ درصد محدود شده است در صورتیكه در دوره مشابه ریاست جمهوری باراك اوباما ۷۰ درصد رشد كرده بود.
سقوط بازار سهام آمریكا شروعی بر اختتام ترامپسیدمحمد صادق الحسینی، تحلیلگر اقتصادی، سقوط بازار سهام آمریكا را شروعی بر اختتام دوره ریاست جمهوری ترامپ می داند و می گوید: ۱۰ درصد سقوط شاخص سهام طی ۷ روز در تاریخ اقتصاد آمریكا بی سابقه بوده است و حباب سنگین در بازار دارایی ها در آمریكا كه ترامپ با نرخ بهره پایین مدام در آن دمیده است، حالا با سوزن كرونا در حال تركیدن استوی می گوید: این روند اگر ادامه یابد كل اقتصاد جهان را با ركودی بزرگ مواجه خواهد ساخت. بازارهای سهام جهان در این ایام میلیاردها دلار از دست داده اند و چین جزو معدود كشورهایی است كه وضعش درحال بهترشدن است. وی معتقد می باشد افزایش كسری بودجه بدون توجه به سیكل های تجاری رمز اقتصاد ترامپ است. از سال ۱۹۸۳ تابحال این نخستین بار است كه میزان رشد كسری بودجه همبسته با نرخ بیكاری حركت نمی نماید. یعنی ترامپ بجای سیاست مالی ضدچرخه ای در حال افزایش كسری بودجه در دوران رونق است. اما این دفعه بدلیل پایین بودن نرخ های بهره، بانكهای مركزی ابزاری جدی برای مقابله با بحران ندارند و اگر حباب بتركد، آغاز ركودی ویران كننده است كه كوچترین اثرش نابودی ریاست جمهوری باردیگر ترامپ است.


منبع:

1398/12/22
23:29:36
3111
5.0 / 5
موضوعهای خبر: آمریكا , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است