چرا خواب در كودكی مهم است؟

چرا خواب در كودكی مهم است؟ خواب به تجدید نیروی جسمی، به یادسپاری مطالب، تقویت سیستم عصبی و ایمنی كمك می نماید و نقش موثری در رشد كودكان دارد. برای مثال، بدن كودكان در زمان خواب هورمون رشد تولید می كند. برای همین كودكان در مراحل رشد سریع تر، به خواب بیشتری نیاز دارند.


به گزارش المور به نقل از ایسنا، بنابراعلام کتاب هدهد، کودکان در تمام رده های سنی به خواب کافی نیاز دارند تا بتوانند در طول روز بازی کنند، یاد بگیرند و توجه و تمرکز داشته باشند.
میزان خواب کافی برای کودکان و نوجوانان در سنین مختلف:
زمان کافی خواب نوزاد، کودک و نوجوان متفاوت می باشد. هم چنین زمان و ساعت خواب نوزادان و کودکان در طول رشد آنها تغییر می کند.
برای مثال هر چه نوزادان بزرگتر می شوند، در روز کمتر و هنگام شب، بیشتر می خوابند و در کل با رشد بیشتر، به خواب کمتر احتیاج پیدا می کنند.
خواب کافی برای کودکان در مراحل رشد به شرح زیر است:


اگر کودکان در سنین مختلف و مراحل مختلف رشد، خواب کافی و با کیفیت داشته باشند (و درگیر بیماری ها و مشکلات خاصی هم نباشند)، هم جسم سالم تری خواهند داشت و هم از نظر ذهنی، روانی و احساسی با قدرت بیشتری عمل می کنند.
به این معنا که در طول روز سر زنده اند و با خلق خوب و بدون اضطراب، به یادگیری مسائل جدید و انجام کارهای روزانه علاقه و توجه نشان می دهند.
در صورتیکه نبود خواب کافی منجر به خواب آلودگی و احساس خستگی در روز می شود. امکان دارد کودک بی جهت گرفتار اضطراب شود و نتواند به سادگی مطالب را به خاطر بسپارد.


البته بیشتر والدین معتقدند خواباندن کودکان کار ساده و راحتی نیست. هر چند اکثریت بدون دردسرهای زیاد موفق می شوند خواب های شلخته و نامنظم نوزادها را به مرور مرتب تر کنند اما کودکان در سنین مختلف با مشکلاتی مواجه اند.
برای مثال در رده ی سنی ۳ تا ۵ سال، ترس ها و کابوس های شبانه شکل می گیرند و خودنمایی می کنند. البته این مشکلات عادی است و اغلب کودکان آنرا تجربه می کنند. اما گذشته از این دست مشکلات خواب کودک، اختلالات مربوط به خواب در بین کودکان شایع است.
بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کودکان و ۱۰ تا ۳۰ درصد از نوجوانان با بیشتر از یک اختلال خواب مواجه اند. اختلالات مربوط به خواب انواع مختلفی دارند:
اختلال های خواب در کودکان و نوجوانان


خواب آشفته مشکلات جسمی و روانی گوناگونی به دنبال دارد و افرادی که در دوران نوزادی و سال های ابتدایی دوران کودکی مبتلا به اختلال خواب باشند، امکان دارد سیستم حرکتی و حتی روانی ضعیف تری داشته باشند.
در نتیجه در بدو شروع درس و مدرسه از همکلاسی هایشان ضعیف تر عمل می کنند. ازاین رو والدین باید توجه داشته باشند که اگر با مشکل بی خوابی در کودکان به صورت جدی مواجه گشتند، حتما از پزشک کمک بگیرند و اختلال را درمان کنند. انواع اختلال های خواب در سه دسته قرار می گیرند:
۱. بدخوابی (Dyssomias) که مربوط به زمان به خواب رفتن کودک است. اختلال های مربوط به مشکلات تنفسی همچون خر و پف یا وقفه های تنفسی در طول خواب در این دسته اند. برخی مشکلات تنفسی امکان دارد اجازه ندهند اکسیژن کافی به مغز برسد و در نتیجه تعادل مغز به لحاظ شیمیایی به هم می خورد و در کارکردش هم نارسایی ایجاد می شود.
۲. خواب پریشی (Parasomnias) که در ارتباط با بیدار شدن از خواب است. اختلال هایی مانند هراس های شبانه و شب ادراری در این دسته قرار می گیرند.
شب ادراری هم یکی از اشکالات شایع این دسته است و امکان دارد به دنبال خواب عمیق، اضطراب و استرس، یبوست، مشکلات مثانه و کلیه یا حتی ژنتیک اتفاق بیفتد.
در هر صورت باید توجه داشت که کودک بی گناه است و در طول شب، بر این وضعیت کنترلی ندارد. ازاین رو والدین یا جانشینان آنها نباید کودک را تنبیه یا سرزنش کنند. در این مورد هم با بزرگ تر شدن بچه ها معمولاً مشکل رفع می شود اما در صورت تکرار لازم است برای رفع آن به پزشک رجوع شود.
۳. اختلالات خواب مربوط به بیماری های جسمی و روانی که در صورت رفع بیماری، برطرف می شوند.
بهداشت خواب چیست و چگونه به خواب راحت کودکتان کمک می کند؟
بهداشت خواب در واقع به وضعیت و مقدماتی گفته می شود که برای بهتر خوابیدن کودک فراهم می شود. خوب است والدین از کودکان بخواهند تا در طول روز کمی ورزش و یا پیاده روی کنند.
خوراک آنها را زیر نظر داشته باشند تا نزدیک ساعات خواب، پرخوری نکند و نوشیدنی های کافئین دار ننوشد. وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون و گوشی و کامپیوتر را هنگام خواب از او دور کنند و در محیط خوابش، وسایل و اسباب بازی را قرار ندهند.
یا حتی با داشتن برنامه و روالی منظم مانند گرفتن دوش آب گرم یا کتاب خواندن و قصه گویی او را برای خوابی راحت آماده کنند و از این طریق شرایطی فراهم نمایند تا کودک خوابی با کیفیت و کافی داشته باشد.
اهمیت خواندن کتاب قبل از خواب


یکی از مهم ترین برنامه های قبل از خواب، خواندن کتاب برای کودک است. خواندنی که مهارت های تفکر، زبانی و گفتاری کودک را پرورش می دهد و از این طریق به تقویت مغز و هوش او کمک می نماید. ضمن اینکه با معرفی دنیای جدید داستان و شخصیت های جدید قوه ی تخیل او را به کار می گیرد و باعث رشد خلاقیتش می شود.
روی هم رفته داشتن برنامه ی خواندن کتاب، قبل از خواب برای والدین و کودک لحظاتی می آفریند تا به دور از تنشِ مشغولیت های زندگی روزانه، صمیمیت در رابطه را رشد دهند و با ذهنی آرام به خواب بروند.
انتهای رپرتاژ آگهی



منبع:

1399/06/11
22:47:30
5.0 / 5
964
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است