معرفی انواع روغن موتور

معرفی انواع روغن موتور روغن موتور یکی از حیاتی ترین نیازهای هر خودرو است.


به گزارش المور به نقل از ایسنا، بنابراعلام پترو تجارت گستر آرین، روغن موتور کمک می نماید تا موتور خودرو عملکرد مناسب تری از خود نشان دهد و در نتیجه کارایی و عمر موتور افزایش می یابد. استفاده از روغن موتور باکیفیت کمک می نماید تا روغن بتواند به تمامی وظایفی که برای آن در نظر گرفته شده عمل نماید.
وظایف روغن موتور
روغن موتور پنج وظیفه مهم بر عهده دارد که باید تمامی این وظایف را به خوبی انجام دهد. به همین علت است که انتخاب روغن موتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید روغنی انتخاب گردد که توانایی انجام تمامی وظایف محوله را داشته باشد.
از جمله وظایف روغن موتور عبارت است از:
روانکاری جهت به حداقل رساندن اصطکاک بین قطعات.
کاهش حرارت موتور و خنک سازی قطعاتی از موتور که در حرکت هستند.
آب بندی کردن فضای خالی بین پیستون و سیلندر.
کاهش صدمه به قطعات با ضربه گیری.
انتقال ذراتی که بر اثر سایش قطعات یا مواردی از این دست بوجود آمده اند.


انواع روغن موتور
روغن موتور مینرال
روغنی است که بر پایه نفت خام ایجاد می شود و سال هاست در خودرو ها به کار می رود.
روغن موتور سنتتیک
روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربن ها تولید می شود، نه از تصفیه نفت خام. این نوع روغن نخستین بار در موتورهای جت به کار گرفته شد و به سبب مزایایی که نسبت به نوع مینرال داراست، در سالیان اخیر مصرف آن در خودرو ها هم فزونی یافته است.
برخی مزایای روغن موتور سنتتیک عبارت است از:
کاهش مصرف روغن به سبب عمر بیشتر آن.
غیرخورنده و غیرسمی بودن.
تبخیرشوندگی پایین.
دمای سوختن بالا.
مقاومت در مقابل اکسیداسیون بالا.
دارا بودن شاخص ویسکوزیته بالا به صورت طبیعی (عکس العمل سریع در مقابل تغییرات دما)
کاهش مصرف سوخت تا ۲.۴ درصد.
نقطه روان شدن پایین.
با وجود این، یکی از معایب این نوع روغن را میتوان قیمت بالای آنها و عدم تطابق کامل با موتورهای دارای تکنولوژی قدیمی دانست.
روغن موتور نیمه سنتتیک
مخلوطی است از روغن سنتتیک و مینرال (ارگانیک). این نوع روغن کیفیت روغن های سنتتیک را ندارد، اما در شرایط سخت نظیر دماهای بالا یا بار زیاد، عملکرد بهتری نسبت به نوع مینرال از خود نشان داده است و بیشتر در وانت ها و SUVها مصرف می شود و قیمت آن هم کمی بیشتر از مینرال هاست.


زمان تعویض روغن موتور
تلاش کنید با عنایت به روغنی که استفاده می کنید، زمان تعویض روغن را دقیق انجام دهید. خیلی از روغن ها برای مدت زمان یا میزان کیلومتر خاصی تعریف شده اند و بهتر است بدون توجه به اینکه هنوز چسبندگی یا رنگ روغن مناسب می باشد، پیش از رسیدن به آن میزان، روغن موتور خودرو خویش را تعویض کنید.
هرچند خیلی از سازندگان خودرو سفارش می کنند که بعد از طی ۱۲هزار کیلومتر یا ۷۵۰۰ مایل مبادرت به تعویض روغن خودرو نمایید، اما این میزان کاملاً بستگی به خودرو، نوع روغن مصرفی و نحوه استفاده از خودرو دارد.
اینکه از یک خودرو در آب و هوای گرم تابستان و در هوای شرجی و آلوده استفاده کنید تا در زمستان و هوای پاک، تفاوت قابل ملاحظه ای دارد.
تلاش کنید بر مبنای تجربه و مشورت با افرادی که از همان روغن موتور مصرفی شما استفاده می نمایند، با نظم و به صورت مرتب مبادرت به تعویض روغن خودرو خود نمایید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آورید.


روغن موتور مناسب کدام است؟
انتخاب روغن موتور مناسب، بسته به خودرو، جیب مالک خودرو و اینکه مقرر است چه استفاده ای از خودرو شود متفاوت می باشد. همه ی انواع روغن موتور ادعا می کنند که محصولات آنها بهترین محافظ موجود است تا زمانی که یک جایگزین بهتر را به بازار عرضه می کنند. مثل پودرهای رخت شویی است - سفیدتر از سفید تا زمانی که یک محصول سفیدکننده تر به بازار می آید.
از نظر اغلب موتورسواران و مالکان خودرو، یک روغن باکیفیت محبوب بهترین گزینه است، مثل Castrol GTX. یک قدم بالاتر Duckhams QXR، کاسترول پراتکشن پلاس و GTX۳ Lightec وجود دارند. دو مورد آخر از این گروه را به صورت ویژه برای موتورهایی با مبدل های کاتالیستی طراحی نموده اند. همچنین، آنها گزینه های خوبی برای موتورهای GTI و توربو می باشند.
کیفیت اهمیت دارد! مهم نیست که چه روش بازاریابی را برای یک روغن موتور استفاده می نمایند یا از تبلیغات مستهجن برای بازاریابی آن استفاده می نمایند یا نه، یا اینکه بسته بندی آن چقدر براق و رنگارنگ است، آن چه بر روی بسته بندی نوشتن مهم می باشد.
همه ی داستان در مورد مشخصات و گواهی نامه ها است. دو گروه انجام آزمایش وجود دارند. گروه API (موسسه ی نفت خام آمریکا) و رقیب اروپایی آن، ACEA (انجمن خودروسازان اروپا که در سال ۱۹۹۶ به CCMC تغییر نام داد.) اغلب مردم هیچگاه نام هیچکدام از آنها را نشنیده اند، اما مُهر تایید آنها را روی قوطی هر روغن موتور خوش نامی دیده می شود.
درباره استاندارد API
مشخصات API برای موتورهای بنزینی و دیزلی متفاوت است:
برای روغن موتور بنزینی، لیست بندی با حرف S آغاز می شود (به معنای دسته ی سرویس رسان، اما میتوان آنرا به صورت اشتعال شمع-جرقه ای هم تعبیر نمود.) بعد از آن کد دیگری وجود دارد که به استاندارد مربوط است. هم اکنون SN بالاترین درجه است، اما SH همچنان محبوب ترین شمرده می شود.
در روغن موتور دیزلی، نخستین حرف C است (به معنای دسته ی تجاری، اما میتوان آنرا به صورت اشتعال تراکمی تعبیر نمود). هم اکنون CJ بالاترین درجه است (از لحاظ فنی Cj-۴ برای کارهای سنگین) اما CH محبوب ترین است و برای کاربردهای خودرو های سواری کفایت می کند.
انتهای رپرتاژ آگهی



منبع:

1399/12/22
13:21:44
0.0 / 5
224
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است