۷ مدال طلا و ۱۱ نقره دستاورد دانش آموزان ایرانی در المپیادهای بین المللی

۷ مدال طلا و ۱۱ نقره دستاورد دانش آموزان ایرانی در المپیادهای بین المللی به گزارش المور رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار داشت: دانش آموزان ایرانی در سالی که گذشت با کسب هفت مدال طلا، ۱۱ مدال نقره، ۹ مدال برنز و یک دیپلم در المپیادهای بین المللی افتخار آفرینی کردند.


به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، المپیادهای علمی جهانی هرسال در رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم و اخترفیزیک و کامپیوتر برگزار می گردد تا علاوه بر رقابت علمی، این رویدادهای مهم دانش آموزی به کشف استعدادها و ایجاد دوستی میان نوجوانان کشورهای مختلف جهان کمک نماید.
نتایج موفقیت آمیز دانش آموزان در المپیادهای بین المللی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در آنها، برای کشور در عرصه بین المللی هم افتخارآفرین است همینطور فراگیری یک رشته از دروس اختصاصی به صورت ویژه می تواند نقش موثری در موفقیت ورود به دانشگاه دانش آموزان هم داشته باشد.
براساس گفته های مسؤلان آموزش و پرورش، شکوفایی دانش آموزان ایرانی در المپیادهای بین المللی از دهه ۷۰ شروع شد و نوجوانان بعد از آن توانستند با تلاش و ارتقای سطح دانش و مهارت خود، نتایج موفقیت آمیزی در المپیادهای جهانی کسب کنند و از سال ۲۰۰۵ تابحال با اعزام ۸۳۶ تیم، ۱۹۲ مدال طلا به دست آورند.
اکنون بعد از گذشت سال ها و بعد از فراز و فرودهای بسیار در این حوزه، «الهام یاوری» رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره وضعیت دانش آموزان در المپیادهای علمی سال قبل عنوان کرد: پارسال ۲ تغییر چشم گیر در حوزه المپیادها رخ داد، اضافه کرد: دانش آموزان ایرانی توانسته اند در المپیاد کامپیوتر سه مدال طلا به دست آورند که در کل تاریخ المپیادهای دانش آموزی ایران بی نظیر است.
وی با اشاره به اینکه برای قضاوت درست باید به مجموع نتایج و روند تغییرات نگاه کرد اضافه کرد: همینطور سال قبل با یک افت در رشته ریاضیات مواجه شدیم که دانش آموزان رتبه ۲۹ را در این عرصه کسب کردند.
یاوری یادآورشد: دانش آموزان ایرانی از سال ۲۰۰۵ تا کنون در رشته ریاضی ۴۶ مدال طلا، ۹۹ مدال نقره، ۴۵ برنز و ۴ دیپلم و در رشته فیزیک ۳۶مدال طلا، ۵۷ مدال نقره، ۳۵ مدال برنز و ۱۲ دیپلم کسب کردند همینطور دانش آموزان در رشته کامپیوتر از سال ۲۰۰۵ تا کنون ۲۷ مدال طلا، ۵۸ مدال نقره، ۲۳ مدال برنز و یک دیپلم به دست آوردند.
وی اضافه کرد: دانش آموزان ایرانی از سال ۲۰۰۵ تا کنون ۳۷ مدال طلا، ۵۰ مدال نقره، ۲۴ برنز و یک دیپلم، در رشته زیست شناسی ۱۰ مدال طلا، ۴۷ مدال نقره، ۲۷ مدال برنز و ۴ دیپلم، در رشته نجوم و اختر فیزیک ۳۰ مدال طلا، ۴۹ مدال نقره، ۴۰ مدال برنز و ۴ دیپلم و در رشته نجوم ۶ مدال طلا، ۱۱ مدال نقره، ۱۰ مدال برنز و یک دیپلم کسب کردند.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار داشت: دانش آموزان ایرانی از سال ۲۰۰۵ تا کنون در مجموع ۱۹۲ مدال طلا، ۳۷۱ مدال نقره، ۲۰۴ مدال برنز و ۲۷ دیپلم کسب کرده اند.


اساسنامه باشگاه دانش پژوهان به ابلاغ ریاست جمهوری نیاز دارد
یاوری تصریح کرد: در کنار رصد تغییرات مقطعی در تعداد مدال های المپیادهای دانش آموزی، نگران نقش مهم تربیتی المپیادها و تأثیرگذاری آنها در کل نظام آموزش و پرورش هستیم.
وی با اشاره به اینکه اقدامات مناسبی در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای ایجاد مقررات صورت گرفته است، اضافه کرد: مهم ترین این اقدامات تصویب و ابلاغ اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان است، تصویب اولیه این اساسنامه انجام شده و به ابلاغ ریاست جمهوری نیاز دارد، این اقدام ایجاد یک مقررات مهم و اساسی برای نظم بیشتر است.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یادآورشد: احیای ساختار باشگاه هم از دیگر اقدامات صورت گرفته است از ۱۲کمیته در سه کمیته تغییر اساسی انجام شده و سایر کمیته ها هم با افزایش اعضا تقویت شدند.
به گزارش المور به نقل از خبرگزاری ایرنا، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال ۵۵ شکل گرفت و در آن زمان سه مرکز در تهران و ۲ مرکز در مشهد و کرمان داشت تا این که سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان وابسته به آموزش و پرورش در ادامه فعالیتهای خود در دیماه سال ۸۹ با تصمیم شورایعالی اداری ادغام شدند و «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان» تشکیل شد اما حالا اساسنامه نهایی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و همینطور تنظیم اولیه باشگاه دانش پژوهان جوان تصویب شده است.
افزایش ۱۰درصدی دختران و غیرتهرانی ها
یاوری با اشاره به اینکه کلاس های آموزش المپیاد در استانهای خارج از مرکز گسترش یافته است، اضافه کرد: این اقدام برای دانش آموزانی انجام شده که دسترسی کمتری به آموزش باکیفیت دارند، نتیجه این اقدام این است که تعداد دانش آموزان مدال آور المپیاد غیرتهرانی همینطور دانش آموزان دختر پارسال در ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، البته تا دستیابی به نتیجه مطلوب راه طولانی در پیش است.


وی اضافه کرد: تلاش می شود که با دسترسی برابر آموزشی، تعداد دانش آموزان المپیادی در استانهای کمتر برخوردار افزایش یابد.
یاوری افزود: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی برای بهره مندی هفت رشته المپیاد از تسهیلات ورودی دانشگاه ها وجود دارد و برای توسعه ضابطه مند آنها با مصوبات بعدی شورا تلاش می شود.
وی افزود: همینطور ۶ رشته هم وجود دارد که به صورت مسابقات ملی با اشراف باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می گردند.
به گزارش المور به نقل از خبرگزاری ایرنا، حدود ۱۲۰ هزار دانش آموز در مدارس سمپاد تحصیل می کنند که شامل دختران و پسران در مقاطع متوسطه اول و دوم می شود.


منبع:

1401/01/06
14:11:17
0.0 / 5
403
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است