خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار-۱۴۸؛
تجربه ماندنی زیر پای مادر قصه خلیل کبابی را با موسیقی بشنوید
المور: موسیقی تیتراژ سریال زیر پای مادر همچون نغمه ها و ملودی های دلنشینی است که توانسته به عنوان یکی از شناسه های ماندگاری این سریال مناسبتی طی سالیان اخیر شناخته شود.
دریافت 3 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و چینش ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف الزامی ایجاد می شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می کند.
آنچه بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره سازترین موسیقی های مربوط به برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای خیلی از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع باردیگر به آنها برای ما در هر شرایطی می تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره بازی بعد از شروع و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره بازی هفتگی در ایام جمعه هر هفته، روح و ذهن مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال هایی که حال مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بصورت هفتگی می توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آنرا دنبال کنید.
در صد و چهل و هشتمین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی تیتراژ سریال «زیر پای مادر» با صدای علی زندوکیلی رفتیم که همچون اغلب آثار این خواننده در عرصه موسیقی تیتراژها توانسته تبدیل به یک ملودی ماندگار و پرخاطره شود. مسیری که منجر گردید تا این خواننده از آثار در رابطه با موسیقی تیتراژهایش استفاده های زیادی در کنسرت ها و اجراهای زنده خود کند. چارچوبی که بی شک می تواند نام زندوکیلی را در زمره موفق ترین و پرطرفدارترین خواننده هایی قرار دهد که مخاطبان با صدای او حال و احوال متفاوت و مورد احترامی را تجربه می کنند.
سریال تلویزیونی «زیرپای مادر» به نویسندگی سعید نعمت الله، کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی زینب تقوایی یکی از پرطرفدارترین مجموعه های داستانی سیما در روزهایی بود که سریال های ماه رمضانی باکیفیت و دقت نظر بیشتری باوجود تمام نقطه ضعف هایشان پیش روی مخاطب قرار می گرفتند. مجموعه ای با شیوه عجیب و غریب نگارش سعید نعمت الله که در بیست و هفت قسمت تقدیم بینندگان شد و روایت گر قسمتی از زندگی خلیل دشتی معروف به «خلیل کبابی» بود که از همسر سابقش آتنه وفا ندیده و بیست سال پسرش را دور از مادر، بزرگ کرده است. اشکان حال تصمیم دارد با دختری به نام ستاره ازدواج کند. دختری که در جریان روایت قصه مشخص می شود دختر خوانده دایی اشکان است. چالش خلیل شروع می شود و او باید با خانواده رنگرزها هم نوا شود. اما این هم نوایی او را با زنی با اصل و نسب به نام رخساره آشنا می کند که برای خلیل دربرگیرنده اتفافاتی است.
کامبیز دیرباز، بهناز جعفری، پریوش نظریه، مهدی سلطانی، بهزاد فراهانی، حمیدرضا هدایتی، مریم بوبانی، علیرضا آرا، مجید واشقانی، مجید نوروزی، درسا بختیار، نوید خداشناس، داریوش سلیمی، امیر وطن زاد، سیامک ادیب، آزاده سدیری، مهدیه نساج، پاوان افسر همچون هنرمندانی بودند که در این سریال به عنوان بازیگر حضور داشتند.
اما طبیعتا یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند سریال «زیرپای مادر» را فارغ از مضمون و محتوایش به نسبت برخی دیگر از سریال ها متمایز کند، موسیقی تیتراژ آن با شعری از محمد سعید میرزایی، آهنگسازی علیرضا افکاری و خوانندگی علی زند وکیلی است که توانسته تا حد زیادی سلیقه موسیقیایی مخاطب چنین سریال هایی را راضی نگه دارد. مسیری که بنظر می رسد بهرنگ توفیقی هم به سبب دیگر تجربه هایش نیز روی آن حساسیت فراوانی دارد و می خواهد آنچه از موسیقی تیتراژ مجموعه های کارگردانی شده توسط او به مخاطب ارائه می شود کارکردهای رسانه ای خودرا نیز داشته و چه بهتر که خروجی این کارکرد رسانه ای با صدای خواننده محبوب و خوش صدایی به نام علی زندوکیلی باشد که توانسته بواسطه ملودی و ترانه ای که در مدار صدای او طراحی شده موسیقی تیتراژ جذابی را ارائه نماید.
در واقع می توان گفت آنچه از موسیقی تیتراژ سریال، پیش روی مخاطبان قرار گرفته، اثری محترم و در خدمت سریال است و ترکیبی از دنیای ذهنی کارگردان، ترانه سرا، آهنگساز و خواننده بوده اند. مسیری که مورد توجه شنونده هم قرار گرفته و توانسته در دیده شدن محتوای سریال نقش قابل توجهی ایفا کند. چارچوبی هدفمند که بنظر می رسد باری به هر جهت نبوده و در تعامل مالی صرف بین تهیه کننده و اعوان و انصار خواننده که گاهی اوقات فضای موسیقی تیتراژها را با اعمال و رفتارهایی مسموم می کنند، طراحی نشده است. البته که در این بین نباید از موسیقی متن این سریال هم بسادگی عبور کرد که توانسته بواسطه حضور آهنگساز معتبری به نام فرزین قره گوزلو حال و هوای در خدمت اثری را به سریالی که طبیعتا اما و اگرهایی هم به لحاظ کیفیت محتوایی دارد، انتقال دهد. دیدگاهی که بی شک می تواند با نظرات و انتقاداتی هم همراه باشد اما هرچه بود بسته معقول و مطلوبی از موسیقی متن و تیتراژ یک سریال را به مخاطبان معرفی نمود.
فرزین قره گوزلو آهنگساز سریال «زیرپای مادر» مدتی پیش بود که در گفتگو با یکی از رسانه ها درباره ی آهنگسازی این مجموعه و این که چرا پیشنهاد ساخت موسیقی تیتراژ مجموعه به او داده نشد، اظهار داشت: بحث تیتراژ از اواسط کار من روی موسیقی متن عنوان شد. من در سریال «پشت بام تهران» و بسیاری از سریال های دیگر، کارهای باکلام هم کار کرده ام ولی برای این سریال واقعا وقت نبود. البته از ابتدا قرار نبود علی زندوکیلی تیتراژ سریال «زیرپای مادر» را بخواند و صحبت هایی با علیرضا قربانی شده بود ولی گویا ایشان ایران نبودند و این همکاری شکل نگرفت. من با وجود محدودیت زمانی، ملودی اولیه ای ساخته بودم که همه این کارها در راستای اجرا توسط آقای قربانی بود اما چون این اتفاق نیفتاد، من ماندم و یک هفته زمان به پخش و کارهای زیادی که باقیمانده بود. طبیعتاً نمی توانستم از صفر به آقای زندوکیلی فکر کنم. بدین سبب ماجرا را به تیم دیگری سپردیم. علیرضا افکاری و علی زندوکیلی حرفه ای هستند و کارنامه درخشانی دارند و خدا را شکر هم کار خوبی ساخته اند که مردم آنرا دوست داشتند.
وی اضافه کرد: من آهنگساز سینما هستم و موسیقی متن برایم مهم تر است و اگر به برنامه ریزی هایم آسیبی وارد شود، ترجیح می دهم کار موسیقی متن را خودم انجام دهم و تیتراژ را به هنرمند دیگری بسپارم. تا جایی که اجبار وجود نداشته باشد، ترجیح می دهم خودم آهنگسازی تیتراژ را هم انجام دهم. یک سری تعاملات صورت پذیرفت و در نتیجه توانستیم موسیقی تیتراژ را به حال و هوای موسیقی متن شبیه نماییم که کار خیلی خوبی هم از آب درآمد. ولی در بسیاری از کارها، تیتراژ هیچ ربطی به موسیقی متن ندارد و این یک ضعف بزرگ است. البته که در این کار به صورت مستقیم و غیرمستقیم یا بوسیله آقای توفیقی این تعامل با علیرضا افکاری وجود داشت و خدا را شکر کار یک دست شد.
به هرترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «زیرپای مادر» هم همچون ملودی های معتبر سریال های دهه نود سیما است که توانسته بواسطه توانمندی های گروه ساخت، به قوامی نائل شود که می توان از آن به عنوان یک موسیقی تیتراژ ماندگار نام برد.
منبع: المور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب