پس از ابراهیم گلستان حرفه ای بودن در سینمای مستند تداوم نداشت
به گزارش المور، نسخه اصلاح و مرمت شده موج و مرجان و خارا به کارگردانی آلن پندری و تهیه کنندگی ابراهیم گلستان در موزه سینما اکران و نقد شد.
به گزارش المور به نقل از مهر، سی و دومین جلسه از شبهای مستند موزه سینما با نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی آلن پندری و تهیه کنندگی ابراهیم گلستان در موزه سینما برگزار گردید. این نشست با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و به همت فیلمخانه ملی ایران با حضور تعدادی از کارشناسان و مستندسازان روز گذشته ۲۹ اردیبهشت در سالن سینما فردوس موزه سینما برگزار گردید. فیلم «موج و مرجان و خارا» به سفارش شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۳۷ تولید شد و در سال ۱۳۴۱ به نمایش درآمد. این نسخه از فیلم مستند «موج و مرجان و خارا» که توسط فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده، در رابطه با عملیاتی است که طی چهار سال کار و تلاش برای توسعه منطقه نفت خیز گچساران و رساندن خط لوله نفتِ آن به خارک و همینطور راه اندازی بندر صدور نفت جزیره خارک، ساخته شده است. در سی و دومین جلسه «شب های مستند موزه سینما»، فخرالدین سیدی مستندساز اظهار داشت: ابراهیم گلستان با ساختن ۶ مستند که در رابطه با نفت بود، بسیار موفق پیش رفت ولی این حرفه ای بودن در سینمای مستند مداومت نداشت. گلستان اهمیت بالای ی در آموزش افراد داشت و یک تیم حرفه ای برای ساخت مستند تشکیل داد که یکی از این افراد فروغ فرخزاد بود.
اگر ابراهیم گلستان نبود این فیلم شکل نمی گرفت
پیروز کلانتری مستندساز و نویسنده هم در این جلسه بیان نمود: به صورت رسمی این فیلم ساخته ابراهیم گلستان و آلن پندری است و مهندسی در شوتینگ کار وجود دارد و نقش آلن پندری در این فیلم بسیار مشهود است. ترکیب جذاب و جالب کارگردان بصری آلن پندری و تهیه کنندگی و تدوین ابراهیم گلستان سبب شد با مدیریت کردن اجزا به این تولید اثربخش برسند. چنین کاری تاکنون ساخته نشده است که هم از سوی دولت سفارشی باشد و هم در مدیریت خیلی خوب پیش رفته باشد. وی اظهار نمود: از نظر من این فیلم بالای ۷۰ درصد اثرگذاری گلستان و ۳۰ درصد نقش آلن پندری بوده است ولیکن بدین معنا نیست که آلن پندری نقش پررنگی نداشته است بلکه ابراهیم گلستان از این نظر نقش پررنگ تری داشته که وظیفه تدوین و تهیه کنندگی اثر هم برعهده او بوده است. اگر گلستان نبود این فیلم شکل نمی گرفت. این مستندساز تصریح کرد: این فیلم هم به حواشی پرداخته و هم به اصل موضوع، یعنی شوخ طبعی و سلامت مبحث را با هم رعایت کرده است.
سینمای مستند مراحل حرفه را طی نکرده است
در ادامه، سعید رشتیان تهیه کننده مستند هم خاطرنشان کرد: پلان های این فیلم نشان دهنده میزان دقت و چینش حرفه ای است. سینمای مستند ما به علل مختلف مراحل حرفه ای را طی نکرد و استودیوی گلستان نماد مستند حرفه ای بود که متاسفانه در دهه ۵۰ بسته شد و ما هنوز فکر می نماییم طراحی و چینش این فیلم معنایش سفارشی بودن این فیلم است در صورتی که این طور نیست. وی ادامه داد: بخش خصوصی سینمای مستند ما نماد حرفه ای گری بودند که متاسفانه در قسمت خصوصی به شکل حرفه ای جلو نیامدند. رشتیان در انتها بیان نمود: ما حالا استودیویی به معنای حرفه ای نداریم و هنوز با عوارض عدم حرفه ای بودن سینمای مستند درگیریم. کسی که می تواند تماشاچی را با مستند پیوند بزند تهیه کننده است و تهیه کننده باید بتواند این ترکیب را شکل دهد. آقای گلستان با همین فرمان جلو رفت و تلاش کرد اقتضائات حرفه ای را پیش ببرد و موفق هم شد.
منبع: المور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب