چرخش منتقدان نسبت به فیلمی که ابتدا ردش کردند
به گزارش المور، اینجا ساخته رابرت زمکیس بعد از نقدهای تند اولیه، کم کم دارد نظر منتقدان را جلب می کند.
به گزارش المور به نقل از ورلد آف ریل، دیو کِر یکی از محترم ترین منتقدان سینمایی در نیم قرن اخیر سکوت خویش را در رابطه با «اینجا» ساخته رابرت زمکیس شکسته و گفته از تحسین کنندگان این فیلم است.
این منتقد گفته است: من طرفدار پروپاقرص رابرت زمکیس هستم و آخرین فیلم او یعنی «اینجا»، واقعا یک شاهکار است. بعنوان یک فیلم تجربی، به نظرم این فیلم بسیار موفق بوده است.
نظر کِر فقط نظر یک منتقد نیست؛ او که منتقد سابق شیکاگو ریدر و سرپرست فعلی بخش فیلم موزه هنرهای مدرن است، همواره شخصیتی تاثیر گذار بوده و با نوشته هایش به تشکیل سینما کمک کرده و چهره هایی چون مارتین اسکورسیزی تا پیتر بوگدانوویچ فقید برای وی اعتبار خاصی قائل بوده اند. ازاین رو وقتی کِر صحبت می کند، یعنی این تنها او نیست؛ کما این که در چند ماه اخیر شماری از روشنفکران سینما هم آغاز به دفاع از فیلم زمکیس کرده اند.
«اینجا» اقتباس جسورانه و ساختارشکن زمکیس از رمان گرافیکی ریچارد مک گوایر، نوامبر گذشته اکران و با نقد بی رحمانه منتقدان جریان اصلی سینما روبه رو شد. این فیلم در متاکریتیک امتیاز ۳۹ و در راتن تومیتوز امتیاز ۳۵٪ را به دست آورد. فروش گیشه فیلم هم به همان اندازه بی رحمانه بود: ۱۲ میلیون دلار در مقابل بودجه ۶۰ میلیون دلاری، با وجود نمایش در ۳۰۰۰ سینما در زمان اکران.
حالا به نظر می آید موج انتقادهای منفی فروکش کرده و نظرها درحال چرخش مثبت بسمت «اینجا» باشد. این فیلم که ابتدا از آن بعنوان یک تجربه اشتباه یاد شد، حالا، بسیار آهسته و تنها در محافل خاص، بعنوان یکی از جسورانه ترین و درک نشده ترین آثار سال پیش دارد شهرت پیدا می کند.
«اینجا» که هزاره ها را از دوران پارینه سنگی تا آینده ای دور در برمی گیرد و در تمام مدت نمایش از دیدگاه یک زاویه دوربین واحد و بی حرکت یک لوکیشن را فیلمبرداری کرده، یک مکان ثابت را دنبال می کند که نسل ها از آن عبور می کنند. در این فیلم تام هنکس و رابین رایت به شکل دیجیتالی جوان سازی می شوند و بعد تا ۸۰ سالگی خود می روند تا زمان سیال، سورئال و عمیقاً مالیخولیایی فیلم را تصویر کنند.
کایه دو سینما، مرجع فیلم فرانسه، از «اینجا» بعنوان «تجربه ای کاملا فرمالیستی» یاد کرده که «جرأت می کند سینما را به یک فریم محدود کند و در عین حال آنرا به خود زمان باز کند». این فیلم حتی با آثار اواخر دوران ترنس مالیک، آپیچاتپونگ ویراستاکول و حتی آلن رنه مقایسه می شود.
در میان انبوه صداهای درحال افزایش که به تجدیدنظر در رابطه با «اینجا» پرداخته اند، بیلگه ابیری از مجله نیویورک، که همواره از فیلمهای جاه طلبانه و دوقطبی حمایت می کند، از «اینجا» بعنوان «امروز یک فاجعه، فردا یک کلاسیک» یاد کرده و آنرا با «سال گذشته در مارین باد» آلن رنه مقایسه کرده است.
«د فیلم استیج» از این فیلم بعنوان پرهزینه ترین فیلم تجربی ساخته شده تابحال یاد کرده و مجله «رینگر» آنرا در میان ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ قرار داد. منتقدان مجله «اسلنت» هم آنرا یکی از بهترین های سال ۲۰۲۴ نامیدند و آنرا یک «فیلم تجربی واقعی» خواندند که بوسیله ی یک استودیوی بزرگ تأمین مالی و توزیع شده است.
فیلمساز ورا درو ارتباط عاطفی خویش را با فیلم چنین بیان نمود: در تمام طول فیلم گریه کردم. از دایناسورها گرفته تا بن فرانکلین. مقرر است فیلمها خیلی سرراست باشند، شما هیپسترهای لعنتی. ۳۰ سال پیش، این فیلم می توانست یک میلیارد دلار بفروشد و جایزه بهترین فیلم را ببرد.
منبع: almur.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب