سینمای مستقل در بن بست اکران لاک پشت و حلزون فدای سانس های مرده شد!

سینمای مستقل در بن بست اکران لاک پشت و حلزون فدای سانس های مرده شد! المور: کارگردان فیلم لاک پشت و حلزون، با انتقاد از شرایط نامناسب اکران فیلم خود تاکید کرد سانس های پراکنده و تبلیغات محدود سبب دیده نشدن این اثر شده است.


رضا حماسی کارگردان فیلم سینمایی «لاک پشت و حلزون» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خط داستانی این اثر اظهار داشت: این فیلم درباره ی پسربچه ای ۱۰ ساله به نام پدرام است که به تنهایی با مادرش زندگی می کند. او با مادرش مشکلاتی دارد؛ مادرش، افسانه، قصد ازدواج مجدد با مردی به نام شهرام را دارد و دلیل اصلی مشکلاتش با پدرام را نیز همین تصمیم می داند. در این بین، پدرام با مردی غریبه آشنا می شود و میان آنها رابطه ای دوستانه شکل می گیرد و ادامه داستان در بستر این دوستی پیش می رود. این خلاصه ای از داستان فیلم است. این کارگردان با تکیه بر این که فیلمش برای گروه «هنر و تجربه» تولید نشده است، اظهار داشت: اساساً هیچ فیلمی برای گروه «هنر و تجربه» ساخته نمی گردد، چونکه این مجموعه یک نهاد تولیدی نیست و در پروسه ساخت فیلم ها نقشی ندارد. این گروه فقط مسئولیت پخش برخی آثار را بر عهده دارد و حتی دراین خصوص نیز عملکردش با آنچه در ابتدا به عنوان هدف تعریف شده بود، فاصله بسیاری پیدا کرده است. وی ادامه داد: هدف اولیه از راه اندازی گروه «هنر و تجربه» این بود که بستری برای دیده شدن فیلم های هنری، تجربه گرا و مستقل فراهم شود؛ فیلم هایی که مخاطبان خاص خودرا دارند و نیازمند بستر مناسبی برای اکران در بازه های زمانی طولانی مدت و در سالن های مشخص بودند. اما حال نه فقط آن اهداف فراموش شده، بلکه با گذشت زمان وضعیت بمراتب بدتری هم پیدا کرده است.

لاک پشت و حلزون؛ فیلمی که با مخاطب عام ارتباط می گیرد

حماسی با اشاره به نحوه اکران فیلمش توضیح داد: ما در زمان تولید «لاک پشت و حلزون» اصلاً به این فکر نمی کردیم که فیلم در گروه «هنر و تجربه» اکران شود. فیلم را ساختیم تا دیده شود و برایش پخش کننده پیدا کردیم. این اثر نه یک فیلم بطورکامل خاص و فقط هنری است و نه اثری تجاری که فقط بخواهد بازار را هدف قرار دهد. بلکه فیلمی است که می تواند با مخاطب عام هم ارتباط برقرار کند و تا امروز هم این ارتباط شکل گرفته است. این کارگردان با انتقاد از شرایط اکران فیلمش اظهار داشت: متاسفانه در اکران با محدودیت هایی جدی مواجه هستیم. تعداد سالن ها خیلی کم است، سانس ها در بدترین ساعات روز قرار دارند و اصلاً برای مخاطب عمومی شناخته شده نیست. خیلی از مردم حتی نمی دانند «هنر و تجربه» چیست. وی ادامه داد: امروز اگر به فیلم های درحال اکران این گروه نگاه نماییم، چه از نظر کمی و چه کیفی، خیلی از آثار نه خاصیت های هنری دارند و نه تجربه گرا هستند. بنظر می رسد فقط به سبب نداشتن امکان اکران در سینمای بدنه، به گروه «هنر و تجربه» هدایت شده اند. این مسئله سبب شده مسیر اصلی این گروه منحرف شود.

سینمای مستقل درحال حذف شدن است

حماسی تاکید کرد: اگر ما امروز فیلم مان را در گروه «هنر و تجربه» اکران کرده ایم، تنها بدین سبب است که در فضای سینمای مستقل، امکانات دیگری در اختیار نداریم. در حقیقت به گونه ای نانوشته، سینمای مستقل به سوی حذف شدن سوق داده می شود؛ حذف بوسیله محدودسازی امکانات، سانس ها، سالن ها و در نهایت دیده نشدن. وی ادامه داد: «هنر و تجربه» باید جایی برای نمایش فیلم هایی باشد که در جریان اصلی سینما جایی ندارند، اما برای مخاطبانی جدی تولید شده اند؛ مخاطبانی که برای سلیقه و زمان خود ارزش قائل اند. هدف این گروه هیچگاه رقابت با جریان غالب نبوده، بلکه تامین بستری برای تنوع نگاه در سینمای ایران است. اما آن چه حال شاهدش هستیم، وانمود کردنِ وجود فرصت برای آثار مستقل است در صورتیکه در عمل فضایی برای نمایش این آثار باقی نمانده است. وی اشاره کرد: اگر واقعا اراده ای برای دفاع از این فیلم ها وجود ندارد، شاید بهتر باشد صراحتاً اعلام گردد تا فیلمسازان با آگاهی کامل تصمیم بگیرند، نه این که با کمترین تبلیغات، محدودترین سانس ها و بی توجهی مطلق سالن داران، فیلم ها روی پرده بروند. حماسی با اشاره به شرایط ناعادلانه اکران تصریح کرد: وقتی تنها یک سانس در ساعت ۴ بعدازظهر برای فیلمی درنظر گرفته می شود، در عمل امکان معرفی، تبلیغ یا جذب مخاطب از بین می رود. این وضعیت منطقی نیست و حتی سالن دارها نیز برای چنین آثاری ارزشی قائل نیستند. کارگردان فیلم «لاک پشت و حلزون» با اشاره به مشکلات پیش روی اکران این فیلم عنوان کرد: با وجود این که فیلم از نظر روایت، بازیها و مضمون ظرفیت اکران عمومی داشت، دفاتر پخش علاقه ای به همراهی نشان ندادند و بعد از واگذاری فیلم به گروه «هنر و تجربه»، برخی گفتند این فیلم نباید در این گروه اکران می شد اما اینگونه صحبت ها به طور معمول پس از وقوع ماجرا مطرح می شود و قبل از آن حمایتی در کار نیست.

دفاتر پخش دورو؛ ریسک ناپذیری و طفره رفتن

وی با انتقاد از رویکرد دفاتر پخش اضافه کرد: بنظر می رسد این دفاتر آگاهانه یا ناخودآگاه به حذف آثار متفاوت دامن می زنند. در ظاهر حمایت می کنند، اما در عمل با تأکید بر توجیهاتی چون بازار و اقتصاد سینما، از پذیرش ریسک طفره می روند. این در حالیست که خیلی از فیلم های پرفروش نیز تنها با تأکید بر تبلیغات گسترده به موفقیت رسیده اند. این فیلمساز تاکید کرد: دفاتر پخش حاضر به سرمایه گذاری روی آثار تازه و متفاوت نیستند و ترجیح می دهند الگوهای تکراری را دنبال کنند. چنین نگاهی سبب شد «لاک پشت و حلزون» از امکان اکرانی گسترده محروم بماند. حماسی در ادامه اظهار امیدواری کرد که در اکران آنلاین شرایط بهتری برای فیلم فراهم گردد و اظهار داشت: اگر فضای آنلاین با عدالت بیشتری اداره شود، این فیلم می تواند مخاطبان بیشتری را جذب نماید، چونکه تماشاگران نیاز دارند با نگاه های تازه تری مواجه شوند. وجود فرصت های برابر در نمایش آثار، تأثیر مستقیم بر کیفیت تولید دارد. وقتی فیلمساز بداند که می تواند اثرش را به نمایش بگذارد و با دیگر آثار رقابت کند، انگیزه بیشتری برای تولید خواهد داشت و این روند به رشد کلی سینمای ایران منجر می شود. وی ادامه داد: با وجود همه دشواری ها، سینمای مستقل راه خودرا ادامه می دهد. فیلمساز مستقل نه به فشار ساختار رسمی، بلکه به باور خود به مسیری که درست می داند، متکی است.

نبودن توازن در پروسه تولید و پخش سرمایه گذاران را می ترساند!

حماسی با اشاره به دشواری های فیلمسازی در فضای مستقل عنوان کرد: بزرگ ترین مشکل سینمای مستقل، نبود حمایت مالی و دولتی است. در این فضا اغلب سرمایه ها شخصی اند و سرمایه گذار نیز انتظار بازگشت سرمایه دارد، اما به سبب نبود توازن در پروسه تولید و پخش، این چرخه به سختی شکل می گیرد. در سینمای مستقل حتی برای مستقل بودن هم باید مجوز گرفت و همین الزام موجب بر هم خوردن معادلات می شود. از تامین بودجه گرفته تا یافتن سرمایه گذار، مسیر دشوارتری نسبت به جریان اصلی سینما پیش روی فیلمساز قرار دارد.

درباب یک سینمای صمیمی

این فیلمساز درباره ی تنها مزیت این فضا توضیح داد: تنها امتیاز نسبی تولید مستقل، همراهی صمیمانه تر عوامل با فیلمساز است. افرادی که به سینما علاقه دارند و نگاه مستقلی دارند با انگیزه بیشتری وارد پروژه می شوند و این همراهی به ایجاد رابطه ای سازنده در پروسه تولید منجر می شود. البته همین مزیت هم در مقابل مشکلات مالی و ساختاری به سختی دیده می شود، چونکه اگر حداقل های تولید فراهم نباشد، پروژه حتی وارد مرحله فیلمبرداری هم نمی گردد. خیلی از طرح ها در همین مرحله ابتدایی متوقف می شوند. وی تاکید کرد: اگر فیلم از مرحله جذب سرمایه عبور کند و به تولید برسد، تجربه آن برای عوامل و فیلمساز لذت بخش خواهد بود چون اثری خلق شده که وجود دارد، فارغ از آنکه در جشنواره ها دیده شود یا در اکران با استقبال مواجه شود. حماسی درباره ی زمان اکران این اثر، تصریح کرد: شروع نمایش فیلم هم زمان با وقوع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بود و طبیعتاً فضای عمومی جامعه متأثر از این اتفاق شد. همان میزان استقبال حداقلی نیز که ممکن بود شکل بگیرد، به سبب تعطیلی ها و نگرانی های عمومی از بین رفت. وی با اشاره به لغو برنامه های تبلیغاتی فیلم اضافه کرد: به سبب شرایط ایجادشده، نتوانستیم فیلم را آن طور که برنامه ریزی کرده بودیم، معرفی نماییم. با این وجود، در تلاش هستیم با همکاری سینما «هنر»، سانس های محدود را بازگردانیم و با تبلیغات بیشتر، امکان تماشای فیلم را برای مخاطبان فراهم نماییم. وی اضافه کرد: وقتی فیلم در سانس های پراکنده و سالن های دورافتاده نمایش داده می شود، طبیعی است که آمار مخاطب هم پایین باشد. این وضعیت منجر به برداشت ناصحیح از عملکرد فیلم می شود.

آمار رسمی ملاک معتبری نیست؛ امید به موفقیت در اکران آنلاین

حماسی همین طور با اشاره به برخی شیوه های غیرشفاف در اکران فیلم ها، عنوان کرد: حتی در جریان اصلی سینما، برخی پخش کننده ها با خرید بلیت یا تبلیغات غیرواقعی، آمار فروش را دست کاری می کنند و به این علت، نمی توان آمار رسمی را ملاک استقبال واقعی دانست. او در آخر اظهار داشت: هیچ کدام از متغیرهای معمول در اکران برای این فیلم به درستی عمل نکرده و تنها ملاک واقعی، بازخورد مخاطبانی است که فیلم را دیده اند. امیدوار هستم شرایط نمایش تغییر کند تا مسیر تماشای فیلم برای علاقمندان هموارتر شود، یا در صورت ادامه این وضعیت، اکران آنلاین بتواند زمینه دیده شدن فیلم را فراهم آورد. فیلم سینمایی «لاک پشت و حلزون» به نویسندگی محسن رضایی، کارگردانی رضا حماسی و تهیه کنندگی مشترک رضا حماسی و هوشنگ نورالهی از ۲۳ خرداد در گروه «هنروتجربه» اکران شد و نمایش آن در سینماهای کشور بازهم ادامه دارد. لیلا زارع، علی مصفا، البرز کروبه، سام نوری، پانته آ مهدی نیا، زهره حجازی، علی رستگاری، محمد نریمانی و حمید خردمندی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.


منبع:

1404/05/18
10:18:29
55
0.0 / 5
موضوعهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
پربازدیدهای المور

جالبهای المور

جدیدهای المور

almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است (1395-1404)
المور، بهترین‌ها را در دنیای مد بیابید. راهنمای شما در دنیای فشن.