جزییاتی از نمایشگاه عکس ۱۲ روز ایران تشریح شد ضرورت بیان روایت دقیق
المور: المور: در نشست خبری رویداد ملی عکس ۱۲ روز ایران برخی جزئیات برگزاری این رویداد تشریح و بر این که عکس ها کیفیت موضوعی داشته باشند یعنی باید بتوانند حس و روایت صحیح را انتقال دهند، تأکید شد.
به گزارش المور به نقل از مهر، نشست خبری رویداد ملی عکس «۱۲ روز ایران» سه شنبه ۱۱ شهریور با حضور داوود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی و رییس رویداد، بهنام زنگی رییس موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا و دبیر اجرایی رویداد، محمدحسین حیدری مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و داور این رویداد، هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و عبدالرحیم فیروززاده مدیر حوزه ریاست فرهنگستان هنر برگزار گردید.
همکاری دستگاههای مختلف برای ثبت روایت درست از جنگ تحمیلی ۱۲روزه
بهنام زنگی دبیر اجرایی رویداد ملی «۱۲ روز ایران» در آغاز این نشست توضیح داد: مجمع جهانی صلح اسلامی با همراهی موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا رویداد ملی «۱۲ روز ایران» را با هدف عرضه روایتی منصفانه از دید عکاسان و شهروند خبرنگاران برگزار کرده است. در این ارتباط، دستگاههای ذیربط برای همراهی اعلام آمادگی کردند. فراخوان این رویداد ملی که نمایشگاه عکس است با محورهای «حقوق بین الملل و حقوق بشردوستانه»، «زندگی در جنگ ۱۲روزه»، «قربانیان جنگ ۱۲روزه» و «مردم یاری و همبستگی اجتماعی جنگ ۱۲روزه» انتشار یافته است و به سبب استقبال دستگاهها و سازمان ها هنوز هم فرصت برای ارسال اثر وجود دارد. وی با عرضه گزارشی از اقدامات انجام شده، اظهار داشت: امروز داستانها عامل اصلی و پیش برنده ملت ها هستند و از این راه می تواند در نظام جهانی، جایگاه تعیین کنند. مسئولیت ملی ما این است که به عرضه روایت درست کمک نماییم و طبعا رسانه ها رکن اصلی آن هستند و در این جنگ ارتباط رسانه و مردم به خوبی مشهود بود. دبیر اجرایی رویداد همینطور بیان نمود: ما سعی کردیم این رویداد به مدلی از همبستگی سازمان ها تبدیل گردد و سازوکارش به نحوی است که سازمان ها می توانند به ارائه ی خدمت خودشان بپردازند. با عنایت به خصوصیت های جنگ تحمیلی ۱۲روزه سعی کردیم سازمان های مختلف دیده شوند. زنگی همینطور در مورد آثار نیز اظهار داشت: نزدیک به ۲ هزار اثر به رویداد ارسال شده است، همینطور فیلم هایی مستند نیز در مورد جنگ داریم و برخی هنرمندان هنر جدید درخواست داشتند که ویدیو آرت و اینستالیشن هایی را تهیه کنند. تلاش می نماییم در فرصت مانده تا افتتاح نمایشگاه، برنامه ریزی شود تا برنامه ها و کارگاه هایی داشته باشیم. وی در مورد شاخه های عکس رویداد بیان نمود: تصاویر ارسالی به رویداد، شامل عکاسان حرفه ای، تصاویر سازمان ها، تصاویر رسانه ها و آثار شهروند خبرنگاران است. همینطور از عکاس ۱۵ تا ۷۵ ساله در بین عکاسان دیده می شوند.
قلم، عکس و رسانه قسمتی از نبرد داستانها است
داوود عامری مدیر مجمع جهانی صلح اسلامی و رییس این رویداد، با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲روزه به ایران، اظهار داشت: در این جنگ کشورهای مختلفی که حامی رژیم صهیونسیتی بودند او را همراهی کردند و خیلی از دستگاههای جهانی و بنگاه های تکنولوژی او را کمک کردند اما مردم بزرگ ایران همراه با یک اراده پولادین توانستند در مقابل رژیم تا دندان مسلحی بایستد که فقط در مقابل تهاجم مقابله ای ما، بیشتر از ۲۸ کشور او را همراهی و کمک کردند. وی با اعلان اینکه ملت بزرگ ایران توانست در اینروزها مقاومت و دستاوردهای بزرگی را به دست آورد، اظهار داشت: باخبر باشید که ما در مقابل تکنولوژی عالم و همه آن چیزی که داشتند، ایستادیم. ملت بزرگ ایران در پیشینه خودش نشان داده از چه عظمتی برخوردارست. ملت ایران در خلال همه جنگ ها توانسته روبرو شود و در این حال اراده خویش را به دشمن تحمیل کرده است. عامری بیان نمود: کشورهای همسایه ما نیز که به دنبال سازش با این رژیم بودند، متوجه شدند که چه مقاصدی در منطقه دارد و پس از این حملات صحبت از اسرائیل بزرگ می کند. امروز دستگاههای روایت ساز در اختیار امپراتوری صهیونسیت ها است اما خیلی از ابهامات در همین جنگ تحمیلی ۱۲روزه روشن شد. وی تصریح کرد: یکی از با اهمیت ترین ابزارهایی که می تواند به روایت درست کمک نماید، استفاده از ابزارهایی چون عکس است. این رویداد فقط نمایشگاه عکس نیست بلکه با نگاهی دقیق به جنگ، روایتی صحیح و دقیق و اثربخش و ماندگار از مقاومت قهرمانانه و تجاوز به حقوق بین الملل، مقرر است روایتی صحیح بسازد. ما میزبان این رویداد بزرگ هستیم و دستگاههای بزرگی تلاشی جدی کردند. عامری اظهار داشت: ما برای تثبیت کردن این داستانها نیاز به سرعت عمل داشتیم و اهمیت و لزوم این کار همین بس که می گوییم باید روایتی مستندی زیبا و هنری از این ۱۲ روز بسازیم. وی با اعلان اینکه امروز قلم، عکس و رسانه قسمتی از نبرد روایت هاست، توضیح داد: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عکس ۲۲ شهریورماه در فرهنگستان هنر خواهد بود و ۱۰ روز ادامه می یابد. همچنین، ۳۰ شهریور روز جهانی صلح است و ما این نمایشگاه را در ۴۰ کشور جهان برگزار خواهیم کرد. این اتفاق بزرگی است چونکه ما روایت خودمان را در ۴۰ کشور جهانی عرضه می دهیم.
اهمیت عکسهایی از جلوه های زیبایی همبستگی
محمدحسین حیدری نماینده هیات داوران رویداد که در کنار مجتبی آقای و فرهاد سلیمانی دیگر داوران رویداد داوری خواهند کرد، در ادامه نشست اظهار داشت: در جنگ داستانها به زبانی بین المللی نیاز داریم که آن هم عکس است و با عنایت به سواد بصری شخصی، برداشت هایی وجود دارد و نیاز به قالب های مختلف نخواهیم داشت چونکه عکس گویای چندین مقاله است، ازاین رو از از آثاری که این بیان تصویری را داشته باشند، استقبال می نماییم. وی همین طور بیان نمود: برخی دستگاهها اعلام آمادگی کردند که به عکسهایی که مدنظرشان است، جوایزی دهند اما برای ما مهم این است که عکس روایت صحیح و تاثیرگذاری از اتفاق داشته باشد. حیدری بیان نمود: همینطور عکسهایی که جلوه های زیبایی از همبستگی جمعی حین و پس از جنگ را نمایان کند، برای ما مهمست و امیدواریم چنین آثاری برای ما ارسال شود، چونکه این همبستگی داستانها را کامل خواهدنمود.
رسانه ها و خبرنگاران نگاهبانان حقیقت بودند..
هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی نیز اظهار داشت: این نمایشگاه فقط یک مجموعه عکس نیست بلکه روایت حماسه ملت ایران در مقابل هجمه جهانی است که با همه توان شان به نبرد با مردم و افکار جمهوری اسلامی آمدند. این عکس ها که قسمتی از آن در نمایشگاه عرضه می شود زبان گویای تاریخ هستند که گاهی کلمات نمی توانند آنها را بیان کند. وی اظهار داشت: باید قدر عکاسان را دانست که سهم بسزایی در این ثبت تاریخی دارند. در طول جنگ تحمیلی ۱۲روزه، فعالیت رسانه ای به شکل مستمر ادامه داشت که جای تشکر و تحسین دارند. عظیمی همینطور اظهار نمود: رسانه ها و خبرنگاران مثل نگاهبانان حقیقت عمل کردند در صورتیکه دشمن اهتمام داشت با روایت هایی غیرصحیح مردم را گرفتار تشویش کنند. مطمئنا با برگزاری این نمایشگاه به بیشتر دیده شدن این آثار کمک خواهد شد و عرضه جهانی این آثار می تواند قوانین حقوق بشری را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
مهمترین معیار داوری عکس ها؛ انتقال حس است
محمدحسین حیدری در جواب پرسش گزارشگر مهر در رابطه با معیارهای داوری در این رویداد با عنایت به این که حجم زیادی از تصاویر حرفه ای و غیرحرفه ای و همینطور هوش مصنوعی ارسال شده است، اظهار داشت: آثاری که در آنها از هوش مصنوعی استفاده شده، در قسمت و گالری جداگانه نمایش داده می شوند و داوری هم ندارند اما آن چیزی که در تصاویر مستند داوری می نماییم ابتدا به ساکن، کیفیت تصویری و موضوعی است و بعد از آن، روایت صحیح و تاثیرگذار، عدم دستکاری در عکس، عرضه مفهوم بهتر در عکس ها و توجه و حس عکاس در زمان ثبت عکس و توانایی انتقال آن به مخاطب را درنظر خواهیم گرفت. وی خاطرنشان کرد: این که یک عکس بتواند آن چیزی که ما در جنگ داستانها می خواهیم، به ما انتقال دهد، مهمست و از آنجاییکه شرایط جنگی بگونه ای بود که عکاسان اطلاعی از حملات نداشتند که در آنجا حضور داشته باشند و متاسفانه شرایط این جنگ و خط مقدمی برای مبحث متصور نبودیم، امکان دارد عکسهایی غیرحرفه ای از واقعه ارسال شده باشد اما اگر آنها بتوانند حس و روایت صحیح را انتقال دهند، به سبب کیفیت موضوعی داشته باشد امکان دارد در نمایشگاه بر تصاویر حرفه ای فائق آیند. در حقیقت، آن چیزی که ما داوران از عکس می خواهیم، این است که بتواند مبحث را به شکل واضح و اثرگذار ارائه نماید.
نمایش عکسهایی از ساختمان شیشه ای صداوسیما
بهنام زنگی در جواب پرسشی در رابطه با نمایش آرشیو عکس ساختمان شیشه ای صداوسیما اظهار داشت: ما از باشگاه خبرنگاران جوان و صداوسیما دعوت کردیم تا آرشیو عکس هایشان را از حمله رژیم صهیونسیتی به ساختمان شیشه ای صداوسیما برای ما ارسال نمایند. البته عکسهایی مردمی و حرفه ای نیز از این اتفاق داشته ایم. وی در جواب تکراری شدن آثار نمایشگاه این رویداد و نمایشگاه هایی از این دست طی ماه های آتی بیان نمود: تکرار ذات این نمایشگاه است چون امکان دارد هر کسی از زوایه دید خود یک اتفاق را ثبت کرده باشند اما تکراری شدن قاب ها به تصمیم داوران برمی گردد. امکان دارد بخش های دیگری در جامعه نیز درحال تدارک چنین نمایشگاهی باشند اما ما نخستین رویداد هستیم. باید تأکید کنم که در مورد جنگ تحمیلی ۱۲روزه، ما از تکرار استقبال می نماییم بشرط این که نقیض هم نباشد.
زنگی همچنین در مورد آثار هم گفت: نزدیک به ۲ هزار اثر به رویداد ارسال شده است، همچنین فیلم هایی مستند هم در مورد جنگ داریم و برخی هنرمندان هنر جدید درخواست داشتند که ویدیو آرت و اینستالیشن هایی را تهیه کنند. وی اشاره کرد: اینکه یک عکس بتواند آن چیزی که ما در جنگ داستانها می خواهیم، به ما انتقال دهد، مهمست و از آنجاییکه شرایط جنگی بگونه ای بود که عکاسان اطلاعی از حملات نداشتند که در آنجا حضور داشته باشند و متاسفانه شرایط این جنگ و خط مقدمی برای مبحث متصور نبودیم، امکان دارد عکسهایی غیرحرفه ای از واقعه ارسال شده باشد اما اگر آنها بتوانند حس و روایت صحیح را انتقال دهند، به جهت کیفیت موضوعی داشته باشد امکان دارد در نمایشگاه بر تصاویر حرفه ای فائق آیند. بهنام زنگی در جواب پرسشی در ارتباط با نمایش آرشیو عکس ساختمان شیشه ای صداوسیما گفت: ما از باشگاه خبرنگاران جوان و صداوسیما دعوت کردیم تا آرشیو عکس هایشان را از حمله رژیم صهیونسیتی به ساختمان شیشه ای صداوسیما برای ما ارسال کنند.
منبع: almur.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب