مردم با كالا برگ خود چه اقلامی خریدند؟

گوشت آخرین گزینه خرید کالابرگی مردم !

گوشت آخرین گزینه خرید کالابرگی مردم ! به گزارش المور، نظر سنجی که با هدف ˮبررسی میزان استفاده شهروندان مشمول دریافت کالا برگ (هفت دهک درآمدی)ˮ صورت گرفته، نشان میدهد به ترتیب «روغن» توسط 87.5 درصد، «قند و شکر» توسط 66.5 درصد، «تخم مرغ» توسط 62.7 درصد، «لبنیات» توسط 57.5 درصد، «حبوبات» توسط 56.7 درصد، «برنج» توسط 55.8 درصد، «مرغ» توسط 55.2 درصد و «گوشت» توسط 36.1 درصد از مشمولان طرح با استفاده از کالا برگ خریداری شده است؛ این در حالیست که نیمی از مشمولان (49.5 درصد)، بوسیله کالا برگ خود کالایی غیر از اقلام تأیید شده در سبد کالا را تهیه کرده اند.


به گزارش المور به نقل از ایسنا، طرح کوپن الکترونیکی با هدف پشتیبانی از خانواده های کم درآمد و اقشار لطمه پذیر، کاهش نابرابری های اجتماعی و کاستن از فشارهای اقتصادی ناشی از تورم به اجرا درآمده است و قدمی مهم در تحقق عدالت اجتماعی و پیشرفت کیفیت زندگی خانوارها بحساب می آید. این طرح با تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی و بهبود پروسه تامین و توزیع، می تواند ظرفیت قابل توجهی در کاهش هزینه های معیشتی و کنترل تورم داشته باشد.
طرح کوپن الکترونیکی با فراهم کردن امکان استفاده از یارانه غیرنقدی برای برخی کالاهای غذایی اساسی تأثیر مستقیمی بر الگوهای مصرف خانوار دارد. این شیوه اختصاص منابع می تواند به تامین بهتر نیازهای اولیه غذایی خانوارهای هدف کمک نماید و با این حال زمینه ای برای مدیریت هدفمندتر حمایت های دولتی فراهم آورد.
در همین جهت مجلس شورای اسلامی در قالب اسناد بالادستی، بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت کوپن الکترونیکی تاکید کرده است. در ماده ۳۱ قانون برنامه هفتم توسعه و در تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ هم بر استفاده دولت از این ظرفیت به منظور بهبود کارایی در اختصاص منابع یارانه ای و پیشرفت عدالت اقتصادی تاکید شده است. این مصوبات نشان دهنده رویکرد نظام تقنینی کشور در راستای تقویت سیاستهای حمایتی هدفمند و بازتوزیع عادلانه منابع در چارچوب الگوهای غیرنقدی است. با عنایت به این چارچوب های قانونی و اهداف کلان، ارزیابی اثربخشی واقعی این سیاست در سطح جامعه و از منظر دریافت کنندگان آن ضروری بنظر می رسد.
طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس؛ به این دلیل، این نظر سنجی با هدف بررسی میزان استفاده شهروندان مشمول دریافت کوپن (هفت دهک درآمدی) از این طرح، سطح رضایتمندی آنان از اجرای طرح کوپن و شناسایی چالش ها و موانع احتمالی در پروسه بهره برداری از آن انجام شده است. همین طور ترجیحات مردم در زمینه نحوه اختصاص یارانه غیرنقدی، نوع اقلام مشمول، شیوه دریافت کمک (کالابرگ یا نقدی) و ادراک از عدالت در دهک بندی اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
زمان گردآوری داده ها ۵ تا ۷ مردادماه سال ۱۴۰۴ با جامعه آماری همه سرپرستان خانوار با دهک های اقتصادی ۱ تا ۷ در سرتاسر کشور انجام شده است.
ویژگی های جمعیت شناختی نمونه
۶۸.۷ درصد از پاسخگویان مرد و ۳۱.۳ درصد زن هستند. ۳۳.۵ درصد در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال (جوان)، ۴۸.۷ درصد در بازه سنی ۳۶ تا ۵۰ سال (میانسال) و ۱۷.۲ درصد در بازه سنی بیشتر از ۵۰ سال (مسن) قرار دارند.
۲۷.۸ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، ۶۸.۸ درصد دارای تحصیلات غیر دانشگاهی و ۲.۶ درصد هم بی سواد هستند.
۸۶.۵ درصد از پاسخگویان متأهل و ۳.۱ درصد مجرد هستند. علاوه بر این ۱۰.۴ درصد همسرشان فوت شده یا مطلقه هستند.
۱۷.۸ درصد از پاسخگویان ساکن مراکز استان، ۵۹.۸ درصد ساکن شهرهای تابعه و ۲۲.۴ درصد ساکن روستاهای کشور هستند.
طبق اظهار پاسخگویان، از نظر وضعیت درآمد، ۴۳.۴ درصد بطور متوسط کمتر از ۱۲ میلیون تومان، ۳۴.۹ درصد ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان، ۱۳.۸ درصد ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان و ۵.۲ درصد بطور متوسط ۲۵ میلیون تومان یا بیشتر درآمد دارند.
۶۰.۲ درصد از پاسخگویان اظهار کرده اند اکنون هر عضو خانوادشان مبلغ ۳۵۰ هزار تومان سهمیه کوپن دریافت می کند. همچنین، ۳۸.۴ درصد از آنها سهمیه کوپن دریافتی به ازای هر عضو خانواده شان را مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اعلام نموده اند.
سنجش استفاده مشمولان طرح از کالابرگ
در این بخش بعد از ارایه توضیحاتی از دریافت کنندگان کوپن، درباره ی دفعات استفاده از کوپن، اولویت کالاهای خریداری شده، فروشگاه های منتخب آنها، مبادله کوپن با وجه نقد، کافی بودن میزان کوپن و پیگیری اخبار مربوط به آن سؤال شده است.
نوبت های دریافت کالابرگ
در چارچوب یک سؤال چند گزینه ای از پاسخگویان سؤال شده است «تا به حال در کدام نوبت ها از کوپن بهره برده اید؟». در پاسخ ۸۳.۹ درصد در نوبت اسفندماه، ۸۸.۱ درصد در نوبت فروردین ماه و ۶۰.۸ درصد در نوبت «مردادماه » را نام برده اند.
مطابق با نتایج به دست آمده، ۵۰.۴ درصد از مشمولان طرح در هر سه نوبت، ۳۳.۳ درصد در دو نوبت و ۱۵.۲ درصد فقط در یک نوبت از کوپن خود بهره برده اند.
نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داده است که در دو نوبت اول، یعنی اسفندماه و فروردین ماه تفاوت معناداری میان درصد استفاده کنندگان از کوپن در دهک های درآمدی مختلف مشاهده نمی شود؛ اما در نوبت آخر، یعنی مردادماه، افرادی که در دهک های درآمدی ۶ و ۷ قرار دارند، کمتر از طرح استقبال کرده اند.
در دو نوبت اول یعنی اسفندماه و فروردین ماه تفاوت معناداری میان درصد استفاده کنندگان از طرح در دسته های درآمدی تعریف شده مشاهده نمی شود؛ اما در نوبت آخر یعنی مردادماه، افرادی که متوسط درآمد ماهانه آنها از ۱۸ میلیون بیشتر است، کمتر از کوپن خود بهره برده اند.
کالاهای خریداری شده به وسیله کالابرگ
از پاسخگویان پرسیده شده «از میان کالاها کدام موارد را با کوپن خریداری کردید؟» در میان مواردی که نام برده شد به ترتیب روغن توسط ۸۷.۵ درصد، قند و شکر توسط ۶۶.۵ درصد، تخم مرغ توسط ۶۲.۷ درصد، لبنیات توسط ۵۷.۵ درصد، حبوبات توسط ۵۶.۷ درصد، برنج توسط ۵۵.۸ درصد، مرغ توسط ۵۵.۲ درصد و گوشت توسط ۳۶.۱ درصد از مشمولان طرح با بهره گیری از کوپن خریداری شده است.
خرید کالاهای خارج از سبد پیشنهادی به وسیله کالابرگ
در چارچوب یک سؤال باز از پاسخگویان پرسیده شده است «به غیر از مواردی که نام برده شد شما چه کالای دیگری را با سهمیه کوپن خریداری نموده اید؟» در پاسخ حدودا نیمی از پاسخگویان ۵۶.۵ درصد اذعان کرده اند غیر از موارد نام برده شده در سهمیه کوپن کالای دیگری خریداری نکرده اند. از طرفی نیمی از مشمولان ۴۹.۵ درصد به وسیله کوپن خود کالایی غیر از اقلام تأیید شده تهیه کرده اند؛ بطوریکه ۲۲.۴ درصد از این افراد مواد شوینده و ۹.۳ درصد لوازم بهداشتی تهیه کرده اند. همچنین، ۵.۹ درصد رب، ۳.۱ درصد چای و ۸.۸ درصد مواد خوراکی و تنقلات دیگری را به وسیله کوپن خریداری نموده اند.
فروشگاه های منتخب برای خرید با کالابرگ
در جواب سؤال «با کوپن بیشتر از کدام فروشگاه ها خرید کرده اید؟» حدود نیمی از دریافت کنندگان کوپن یعنی ۵۱.۶ درصد، فروشگاه های زنجیره ای و ۳۸.۹ درصد مغازه ها و سوپرمارکتهای محلی را بعنوان فروشگاه منتخب خود برای تهیه اقلام مشخص شده در کوپن انتخاب نموده اند. همین طور ۸.۸ درصد از مردم برای خرید به وسیله کوپن به «هر دو» نوع فروشگاه مراجعه نموده اند.
نتایج آماری نشان می دهد، آنهایی که از فروشگاه های زنجیره ای خرید می کنند بیشتر از آنهایی که از مغازه ها و سوپر مارکت های محلی استفاده می نمایند به وسیله کوپن خود گوشت و لبنیات خریداری نموده اند. به ازای سایر اقلام قابل خرید با کوپن، تفاوت معناداری میان این دو محل قابل خرید مشاهده نشده است.
جوانان بیشتر از سایر گروههای سنی ابراز کرده اند با کوپن خود بیشتر از مغازه ها و سوپر مارکت های محلی خرید می کنند؛ به طوریکه به ترتیب ۴۹.۶ درصد از جوانان، ۴۰.۷ درصد از میانسالان و ۳۶.۹ درصد از افراد مسن چنین گفته اند.
تأمین نیازهای غذایی خانواده به وسیله کالابرگ
زمانی که از پاسخگویان سؤال شد «مقدار کالاهایی که با کوپن خریداری کردید تا چه حد برای تامین نیازهای غذایی خانواده شما در طول یک ماه کافی بود؟» یک سوم از آنها یعنی ۳۳.۴ درصد پاسخ دادند که این مقدار «اصلا» برای تامین نیازهای یک ماه خانواده شان کافی نبوده است. علاوه بر این، ۵۶.۱ درصد اذعان کرده اند کالاهای خریداری شده تا حدی کافی بوده و تنها ۸.۷ درصد از مردم این میزان کالا را برای تامین نیازهای غذایی خانواده شان کافی اعلام نموده اند.

مطابق با یافته های آماری دهک های درآمدی دوم و سوم بیشتر از سایر دهک ها اذعان کرده اند سهمیه دریافتی تاحدی نیاز مصرفی یک ماه خانواده آنها را تامین کرده است.


افرادی که اذعان کرده اند اعضاء خانواده آنها کوپن به ارزش ۳۵۰ هزار تومان دریافت می کنند، به کافی نبودن آن برای تامین نیازهای غذایی خانوار بیشتر اشاره کرده اند (۳۹.۱ در مقابل ۲۶.۲ درصد).
تفاوت معناداری میان پاسخ های ساکنان نقاط مختلف کشور (مرکز استان، شهر تابعه و روستا) و همین طور بین دسته های متوسط درآمد تعریف شده، مشاهده نشده است.
نحوه پیگیری اخبار مربوط به کالابرگ
از پاسخگویان سؤال شده است «اخبار و اطلاعات مربوط به کوپن را بیشتر از چه طریقی دریافت می کنید؟»، حدودا یک سوم از این افراد یعنی ۳۲.۵ درصد بیشتر از طریق صداوسیما اخبار مربوط به کوپن را دریافت می کنند. علاوه بر این، ۲۰.۶ درصد از راه شبکه های اجتماعی، ۱۶.۶ درصد از راه خانواده، دوستان و اطرافیان و ۱۰ درصد از راه فروشگاه ها و مغازه ها پیگیر اخبار مربوط به کوپن هستند.
اپلیکیشن شما را تنها ۶ درصد بعنوان روش اصلی پیگیری اخبار مربوط به کوپن بیان کرده اند.
مطابق با نتایج آماری، هر چه سطح تحصیلات بالاتر باشد استفاده از رسانه های اجتماعی برای دریافت اخبار مربوط به کوپن بیشتر می شود. افراد با تحصیلات زیر دیپلم بیشتر از دیگران از راه صداوسیما و افراد با تحصیلات دیپلم و دانشگاهی بیشتر از دیگران از راه اپلیکیشن شما اطلاعات مربوطه را پیگیری می کنند.
با افزایش سن درصد افرادی که از راه صدا وسیما اخبار مربوط به کوپن را پیگیری می کنند، بیشتر شده و از درصد آنهایی که از راه رسانه های اجتماعی و همین طور آنهایی که به وسیله خانواده دوستان و اطرافیان این اخبار را دریافت می کنند، کاسته شده است.
مبادله کوپن با وجه نقد
در پاسخ به سؤال «آیا در بین اطرافیان شما فردی بوده که در ازای دریافت پول نقد، کوپن خودش را به مغازه دار یا شخص دیگری داده باشد؟»، ۸۴.۴ درصد از پاسخگویان چنین موضوعی را مشاهده نکرده اند و تنها ۶ درصد شاهد این اتفاق بوده اند.
بطور خلاصه ۳۳.۵ درصد در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال (جوان)، ۴۸.۷ درصد در بازه سنی ۳۶ تا ۵۰ سال (میانسال) و ۱۷.۲ درصد در بازه سنی بیش از ۵۰ سال (مسن) قرار دارند. طبق اظهار پاسخگویان، از نظر وضعیت درآمد، ۴۳.۴ درصد به طور متوسط کمتر از ۱۲ میلیون تومان، ۳۴.۹ درصد ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان، ۱۳.۸ درصد ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان و ۵.۲ درصد به طور متوسط ۲۵ میلیون تومان یا بیشتر درآمد دارند. در بین مواردی که نام برده شد به ترتیب روغن توسط ۸۷.۵ درصد، قند و شکر توسط ۶۶.۵ درصد، تخم مرغ توسط ۶۲.۷ درصد، لبنیات توسط ۵۷.۵ درصد، حبوبات توسط ۵۶.۷ درصد، برنج توسط ۵۵.۸ درصد، مرغ توسط ۵۵.۲ درصد و گوشت توسط ۳۶.۱ درصد از مشمولان طرح با استفاده از کوپن خریداری شده است.

1404/08/03
10:25:17
12
0.0 / 5
موضوعهای خبر: اپلیكیشن , ارز , اقتصاد , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
جدیدهای المور

almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است (1395-1404)
المور، بهترین‌ها را در دنیای مد بیابید. راهنمای شما در دنیای فشن.