پیشنهاد سه فرمولی برای حل اختلافات بر سر بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی

پیشنهاد سه فرمولی برای حل اختلافات بر سر بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی به گزارش المور، بدنبال تدوین آئین نامه ای در دولت برای تسهیل ورود شاغلان فضای مجازی به خیل جمعیت تحت پوشش بیمه های اجتماعی، در ایام اخیر بحث بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی هم به میان آمده؛ موضوعی که برخی آنرا تهدیدی برای افزایش کرایه ها می دانند اما در مقابل، خیلی از کارشناسان باور دارند که این گروه بزرگ از شاغلان کشور، از نبود امنیت شغلی و بیمه درمانی و بازنشستگی رنج می برند و نیازمند تصمیمی موثر و منطقی دراین خصوص هستند.


محمدحسن زدا، سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی، در گفتگو با ایسنا، ضمن انتقاد از رویکرد یک طرفه برخی محتواها و ویدیوهای انتشار یافته نسبت به این طرح دولت، اظهار داشت: دولت برای ورود شاغلان فضای مجازی به بیمه های اجتماعی و همینطور برای برقراری بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی های اینترنتی لایحه ای را به مجلس ارایه کرده است؛ با این وجود اما بتازگی بعضی ها فقط معایب این طرح را بزرگ نمایی می کنند و با ساخت کلیپ و تولید محتوا، رانندگان را نسبت به بیمه دلسرد می کنند و مرتب می گویند این بیمه موجب افزایش کرایه یا حذف مستمری بازنشسته هایی که راننده تاکسی هستند، می شود.
زدا با اشاره به وجود قانون روشن و قدیمی بیمه رانندگان اظهار داشت: در قانون مصوب بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر مصوب سال ۱۳۷۹، نرخ حق بیمه ۲۷ درصد تعیین شده، اما در قانون برنامه هفتم، بندی آمده که می گوید رانندگان تاکسی های اینترنتی می توانند خویش را «بیمه اختیاری» کنند؛ این نکته عجیب است. مگر حالا کسی برای بیمه اختیاری نیاز به قانون جدید دارد؟ این مصوبه فقط ابهام به وجود آورده و قانون اصلی را تحت الشعاع قرار داده است.
این فعال بیمه ای با تشریح وضعیت معیشتی رانندگان پلت فرم های اینترنتی افزود: رانندگان تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی و ماکسیم بشدت وابسته به درآمد روزانه هستند. اگر به علت حادثه، بیماری یا تصادف چند روز نتوانند کار کنند، اقتصاد خانواده شان مبتلا به اختلال می شود. این افراد مثل همه انسان ها بیمار می شوند، ممکنست حادثه ببینند یا روزی نیاز به هزینه های سنگین درمانی داشته باشند؛ حتی یک زایمان ساده بدون پوشش بیمه امروز هزینه های خیلی سنگینی دارد. بالطبع این گروه با بالا رفتن سن هم بدون بیمه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و وقتی سن بالا می رود و توان کار کم می شود، اگر همچنان متکی به درآمد روزانه باشند، زندگی غیرقابل مدیریت می شود.
به گفته وی، در همین رابطه هم بتازگی جلساتی میان تامین اجتماعی و مدیران شرکتهای تاکسی اینترنتی برگزار شده است که نتیجه این جلسات حرکت بسمت طراحی بیمه ای شبیه بیمه الزامی بوده است: بگونه ای که سهم راننده از پوشش بیمه معادل ۱۳.۵ درصد و سهم کارفرما هم معادل ۱۳.۵ درصد است اما برخی کارفرمایان پلت فرم ها با این مدل مخالفت کرده اند و آنرا عامل افزایش کرایه ها معرفی می کنند.
در همین جهت سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی برای حل اختلافات، طرحی پیشنهادی ارایه کرده که نه کرایه ها را بالا می برد، نه فشار بیش از اندازه بر راننده وارد میکند و نه کارفرما را نگران می کند: وی در گام اول پیشنهاد کرد که رانندگان به سه دسته تقسیم و بیمه بر طبق سابقه، مهارت و درآمد آنان تنظیم شوند:

۱- گروه نیمه ماهر – سابقه ۰ تا ۱۰ سال

حقوق مبنا: ۱۲ میلیون تومان
حق بیمه: ۱۲ درصد
حق بیمه ماهانه: ۱، ۴۴۰، ۰۰۰ تومان
سهم راننده: ۷۲۰ هزار تومان
سهم کارفرما: ۷۲۰ هزار تومان
هزینه روزانه برای راننده: ۲۴ هزار تومان
این فرمول معادل پرداخت روزی ۲۴ هزار تومان برای پوشش بیمه ای از جانب راننده است که هیچ افزایشی بر کرایه ها ایجاد نمی نماید.

۲- گروه ماهر – سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال

حقوق مبنا: ۱۴ میلیون تومان
حق بیمه: ۱۴ درصد
حق بیمه ماهانه: ۱، ۹۶۰، ۰۰۰ تومان
سهم راننده: ۹۸۰ هزار تومان
سهم کارفرما: ۹۸۰ هزار تومان
هزینه روزانه برای راننده: ۳۲ و ۷۰۰ تومان

۳- گروه استاد – سابقه ۲۰ تا ۳۰ سال

حقوق مبنا: ۱۸ میلیون تومان
حق بیمه: ۱۸ درصد
حق بیمه ماهانه: ۳، ۲۴۰، ۰۰۰ تومان
سهم راننده: ۱، ۶۲۰، ۰۰۰ تومان
هزینه روزانه: ۵۴ هزار تومان
این فعال بیمه ای این طرح را «اولیه اما قابل اتکاء» دانست و اضافه کرد: این طرح جای تحلیل و اصلاح دارد، اما می تواند مبنای تصمیم گیری باشد. با اجرای آن، رانندگان از درمان، ازکارافتادگی و بازنشستگی برخوردار می گردند و نگرانی های فعلی از بین می رود.
زدا با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۸ میلیون راننده در سه پلت فرم اصلی مسافربری اینترنتی فعالیت می نمایند، اما انجمن صنفی ندارند، تصریح کرد: وقتی این افراد انجمن صنفی ندارند، ۸ میلیون نفر عملا هیچ قدرت چانه زنی ندارند.
خلاصه اینکه در همین جهت سرپرست اسبق سازمان تأمین اجتماعی برای حل اختلافات، طرحی پیشنهادی ارائه کرده که نه کرایه ها را بالا می برد، نه فشار بیش از حد بر راننده وارد میکند و نه کارفرما را نگران می کند: وی در گام اول پیشنهاد کرد که رانندگان به سه دسته تقسیم و بیمه بر طبق سابقه، مهارت و درآمد آنان تنظیم شوند: ۱- گروه نیمه ماهر – سابقه ۰ تا ۱۰ سال حقوق مبنا: ۱۲ میلیون تومان حق بیمه: ۱۲ درصد حق بیمه ماهانه: ۱، ۴۴۰، ۰۰۰ تومان سهم راننده: ۷۲۰ هزار تومان سهم کارفرما: ۷۲۰ هزار تومان هزینه روزانه برای راننده: ۲۴ هزار تومان این فرمول معادل پرداخت روزی ۲۴ هزار تومان برای پوشش بیمه ای از جانب راننده است که هیچ افزایشی بر کرایه ها ایجاد نمی نماید. ۲- گروه ماهر – سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال حقوق مبنا: ۱۴ میلیون تومان حق بیمه: ۱۴ درصد حق بیمه ماهانه: ۱، ۹۶۰، ۰۰۰ تومان سهم راننده: ۹۸۰ هزار تومان سهم کارفرما: ۹۸۰ هزار تومان هزینه روزانه برای راننده: ۳۲ و ۷۰۰ تومان ۳- گروه استاد – سابقه ۲۰ تا ۳۰ سال حقوق مبنا: ۱۸ میلیون تومان حق بیمه: ۱۸ درصد حق بیمه ماهانه: ۳، ۲۴۰، ۰۰۰ تومان سهم راننده: ۱، ۶۲۰، ۰۰۰ تومان هزینه روزانه: ۵۴ هزار تومان این فعال بیمه ای این طرح را اولیه اما قابل اتکاء دانست و افزود: این طرح جای تحلیل و اصلاح دارد، اما می تواند مبنای تصمیم گیری باشد. زدا با اشاره به این که هم اینک حدود ۸ میلیون راننده در سه پلتفرم اصلی مسافربری اینترنتی فعالیت می کنند، اما انجمن صنفی ندارند، اشاره کرد: وقتی این افراد انجمن صنفی ندارند، ۸ میلیون نفر عملاً هیچ قدرت چانه زنی ندارند.


منبع:

1404/09/02
11:25:34
40
0.0 / 5
موضوعهای خبر: اقتصاد , بیمه , تولید , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
پربازدیدهای المور

جالبهای المور

جدیدهای المور

almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است (1395-1404)
المور، بهترین‌ها را در دنیای مد بیابید. راهنمای شما در دنیای فشن.