لذت آشپزی در منزل

لذت آشپزی در منزل المور: دوره و زمانه عوض میگردد و الزامات و امكانات خاص خودش را برای مردم می آورد. در زمانی نه چندان دور، كار خلاصه می شد در هر روز پگاه حاضر شدن و رفتن به سمت محل كار، از ساعتی مشخص تا ساعت مشخص دیگری. برای خیلی از افراد، صورت كاری دیگری تعریف شده نبود.



به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام مامان پز، اما امروزه، با تغییراتی كه در سطح جهان رخ داده است، دیگر وضعیت كاری مانند سابق نیست و «دوركاری» یكی از امكانات این زمانه است. مامان پز هم در زمره امكان های جدید دنیای امروز است كه به كمك بستری همچون اینترنت و به كارگرفتن شبكه توزیع، مانند پلی میان مشتری و آشپز قرار می گیرد و امكان برقراری ارتباط بین این دو را فراهم می آورد. چنین وضعیتی، در قیاس با شغل های مرسوم، سه مزیت مهم دارد:

۱- امكان آشپزی در منزل
۲- ساعات كاری شناور
​۳- نبود نگرانی از توزیع و پخش

فعلا این سه مزیت مهم را مدنظر داشته باشید تا به سراغ تشریح هر یك از این ها برویم.
امكان آشپزی در منزل
طبق گزارشی كه سازمان آمار ایران داده است، تنها ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران مشغول به كار هستند! جدای از وضعیت بد اقتصادی در این ایام و فقدان زیرساخت ها و تخصص های لازم برای اشتغال زایی، یكی از مهم ترین المان هایی كه سبب میگردد كه وضعیت اشتغال در ایران این طور باشد، نقش سنتی زن در خانواده هاست.
با وجود رویكرد سابق به نهاد خانواده، معمولا نقش زنان در خانواده به نقش مادری فروكاهیده شده است و معمولا سپس ازدواج، و با مدنظر داشتن افق فرزندآوری، این طیف از جامعه مشغول به كار نمی شوند. اگر هم زنان مشغول به كار باشند، با تولد فرزندان، معمولا ایشان هستند كه از كار خود كنار استعفا می دهند و به نگهداری از فرزندان مشغول می شوند.
در اهمیت جایگاه مادری كمترین تردیدی نیست، ولی موقعیت وظایف مادری به طوری است كه نه به كلی وقت روزانه او را پر می كند و نه درعین حال ارتباط او با فرزندش می تواند نادیده گرفته شود.

در چنین وضعیتی چه می توان كرد؟

خب! یكی از طریق هایی كه اخیرا و طی یك دهه اخیر پیش روی ایشان قرار گرفته است درگیری با شغلی پاره وقت و ترجیحا از طریق دور است كه نه تمام و كمال وقت ایشان را می گیرد و درعین حال كمك هزینه ای جهت زندگی خودش است. استقلال مالی زنان مقدمه استقلال اجتماعی و عاطفی ایشان است و جامعه ای می تواند زنانی توانمند پرورش دهد كه مقدمات حضور آنها در صحنه اقتصادی را به ایشان بدهد.



یك سناریوی دیگر را در نظر بگیرید

بانویی را تصور كنید كه سال های متمادی در منزل برای خانواده اش آشپزی كرده است. حال، با بزرگ تر شدن فرزندان و مستقل شدنشان، زمان فراغت وی در خانه مداوم در حال افزایش می باشد. خیلی از زنان در چنین موقعیت هایی به بحران های روحی و روانی گرفتار می شود؛ چونكه نمی توانند از مهارت های خود به میزان كافی استفاده كنند و جامعه باز فضای لازم را به ایشان نمی دهد. چنین چیزی مسئله ای است كه تعداد بسیاری زیادی از زنان هم وطن به آن گرفتار هستند. امروز اینترنت این فضا را به ما می دهد كه بتوانیم از مهارت هایمان به بهترین نحو استفاده نمائیم و آنرا در اختیار دیگران قرار دهیم.

این استقلال مالی امری دور از ذهن نیست و مامان پز یكی از همان راه هایی ست كه امكان این استقلال مالی را فراهم می آورد. مامان نازبانو، یكی از همراهان مامان پز، توانسته است در مدت همكاری با مامان پز، دستاوردهای مهمی داشته باشد به صورتی كه، مامان نازبانو كارش رو با فروش روزانه پنج تا شش پرس غذا و منوی محدود شامل دو سه عنوان غذا آغاز كرد و پس از دریافت نظرات مثبت مشتری ها، تصمیم گرفت تنوع غذاهای منوش رو بیشتر كند. به همین ترتیب مشتری هاش هم روز به روز بیشتر شدن و این روزها گاهی روزانه تا ۸۰ پرس هم سفارش داره و فروش روزانه یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رو هم تجربه كرده است.

البته ایشان تنها كسی نیستند كه چنین تجربه ای داشته اند، مامان آفاق در این رابطه می گوید: من سه فرزند دارم شاید بهترین مزیت كار در مامان پز، بودن در كنار فرزندان و تربیت آنها باشد. آشپزی برای من یك كسب وكار خانوادگی هست كه همه اعضای خانواده به نحوی در اون كمك می كنند و صمیمت بین خانواده خیلی بیشتر شده است. علاوه بر این از نظر اقتصادی، آشپزی در منزل توانسته مخارج زندگی ما رو تامین كند و یك درآمد رو به رشد و دائمی رو برای ما داشته باشد.

در چنین شرایطی، آشپزی می تواند هم فال باشد و هم تماشا! یعنی هم می توان كنار خانواده ماند و از همراهی و همدمی با آنها استفاده كرد، هم می توان ارتباط بیان اعضای خانواده را قوت بخشید و هم از این طریق امرار معاش كرد. چه چیزی از این بهتر؟!


ساعات كاری شناور
مشهور است مدرنیزاسیون و بنیان های فكری آن، تلقی ما را از كارهای سنتی تغییر داده اند. در زمان قدیم، حضور در محیط كاری راس ساعت معین و خروج از محیط كاری در ساعت مشخصی، معنایی نداشت. كار را باید تا زمان تكمیل شدن ادامه می دادید تا تمام شود. در روزگارانی كه كاری نبود، مردها و زنان به مشغله ها و كارهای دیگر رسیدگی می كردند و در زمان هایی هم كه كارهای مهمی (مثل برداشت محصول) سر و كله شان پیدا می شد، باید كل روز را كار می كردند.
در روزگار مدرن، این روند تغییر نمود و با استانداردشدن همه چیز، كار هم به استانداردهایی تغییر حالت داد؛ همچون حضور به موقع و خروج سر زمان معینی از محل كار. چنین چیزی هم مزیت هایی و هم معایبی دارد.

با ظهور اینترنت، شماری از اجبارهای كار در دوران مدرن به كنار رفت و شاهد بازگشت شماری از بایسته های كاری در زمان حاضر هستیم.

بیایید مثالی ملموس بزنیم:

در زندگی امروز، هر زن و شوهری معمولا روزها و ماه ها و سال های متمادی كار می كنند تا اندوخته ای برای خود ذخیره كنند. مقرر است این اندوخته پس اندازی باشد تا امكان بچه داری و فرزندآوری را مهیا كند. با زایش فرزند یا فرزندان جدید، معمولا در ایران مادر خانوار از پیشه شغلی اش كناره گیری می كند تا بزرگ كردن نوزاد را عهده دار شود (هر چند در كشورهای صنعتی پاره ای اوقات این مردها هستند كه بچه داری می كنند و زن ها شاغل می مانند).
كما اینكه یكی از همراهان مامان پز (مامان ترنج) می گوید: با به دنیا اومدن فرزندم دیگه امكان كار تمام وقت را نداشتم و برای رسیدگی به فرزندم خانه نشینی رو انتخاب كردم. اصلا دلم نمی خواست كودكم رو با این سن كم به مهد كودك بسپارم. دوست داشتم خودم از آن مراقبت كنم و شاهد بزرگ شدنش باشم. اینجوری شد كه كار اداری و فعالیت های بیرون از خونه را رها كردم.

این پروسه، امكان دارد از شش ماه تا حتی بزرگ شدن كامل فرزندان طول بكشد. اما همه می دانیم كه زمانی كه تربیت و نگهداری كودكان در ماه های ابتدایی بدان نیازمندند، با زمان نگهداری از سال های خردسالی و كودكی و نوجوانی متفاوت است: در دوران نوزادی امكان دارد این مراقبت ۲۴ ساعتی باشد و در نوجوانی تنها به رسیدگی دورادور كارها و پیگری درس ها منتهی شود.

پس شاهد این مسئله هستیم كه ساعت كاری والدین كمی آزادتر میگردد و درست در این زمان است كه امكان استفاده از مهارت ها فراهم می شود؛ ولی محیط های كاری متداول پذیرای این مسئله نیستند كه كارمندان هر ساعتی كه می خواهد بیاید و هر ساعتی كه می خواهد برود.
اینجاست كه جرقه ای زده می شود! باز هم اینترنت بستری را فراهم می آورد كه امكان ساعت های كاری شناور مهیا باشد. با امكان هایی كه اینترنت امروزه مهیا كرده است، می توان در زمان های خالی به كارها رسیدگی كرد و محصولات و خدمات را ارائه كرد. مامان پز، در چنین بستری است كه كار می كند و امكان حضور در منزل را فراهم می آورد. دیگر قید و بند حضور در محیط اداری وجود ندارد.
یكی از همراهان مامان پز با آشپزی در منزل به امكانات جدیدی دست یافته است. او می گوید: مزایای زیادی از كار در مامان پز به دست آوردم. می توانم در كنار خانواده و فرزندم باشم و كار خودم رو انجام بدم. الان فرزندم یك سال و نیمه هست و دوست دارم در كنارش باشم. علاوه بر این برنامه ریزی زمان كاری و وقتم هم در اختیار خودم است. هم می توانم به كارهای خانه و كارهای شخصی ام برسم و هم می توانم درآمد خوبی داشته باشم. الان وقتم به صورت لذت بخشی پر شده و همیشه برای روز بعد می دانم باید چكاری كنم.

ممكن است در ابتدای كار تعداد سفارش ها محدود باشد، اما به مرور تعداد سفارش ها بیشتر میگردد و می تواند حتی چشمگیر هم شود. همانطور كه مامان ترنج می گوید: اوایل كه آغاز به كار در مامان پز كردم فروش كمی داشتم. حدودا روزی ۵-۶ پرس غذا سفارش می گرفتم و منوی محدودی هم داشتم. راستش برای ادامه كار تردید داشتم. البته از آنجایی كه بیشتر دلم می خواست خودم رو مشغول كنم و سرگرم باشم این كار رو شروع كردم و زیاد به منافع مالی آن فكر نمی كردم. من همیشه كار بیرون از منزل داشتم و بیكاری اذیتم می كرد. رفته رفته مشتری ها بیشتر شدن و سفارش غذای شركتی هم داشتم. طعم غذای خونگی توانست مشتری ها رو راضی كند و این روزها سفارش های روزانه زیادی را می گیرم.

تمامی زنانی كه دستی در آشپزی دارند و بنا به شرایطی نیاز دارند كه ساعت كاری شان شناور باشد، می توانند كار خودرا در خانه انجام دهند و باقی كار را به مامان پز بسپارند، یعنی چیزی كه در مرحله‌ی بعد بدان خواهیم پرداخت!
نبود نگرانی از توزیع و پخش
خب می رسیم به مزیت مهم آخر. این مسئله ای است كه احیانا همه كسانی كه خدماتی را تابحال نمایش كرده اند، با آن دست و پنجه نرم كرده اند و آن مسئله نمایش محصولات یا خدمات است. ساختن و آماده كردن یكی است و توانایی به فروش رساندن آن مسئله ای دیگر.

با همراهی با مامان پز این مشكل برطرف خواهد شد! پخت و پز را شما انجام دهید و باقی را به مامان پز بسپارید، همچنان كه یكی از مادران (مامان آفاق در وب سایت مامان پز) می گوید:
مامان ها، خانم های خانه داری هستند كه در مامان پز غذای خونگی رو برای فروش تهیه می كنند. اگر به گذشته نگاه كنم بله خودم رو موفق می دانم. سایت مامان پز همیشه سفارش های خوبی برای مامان ها داره و بهترین فضا رو برای خانم های خانه دار فراهم نموده است. از اینكه می توانم از مهارت های آشپزی خودم درآمد خوبی داشته باشم خوشحال هستم.



نتیجه گیری

مامان پز (و آشپزی در منزل و كسب درآمد از آن) در واقع یك ایده مناسب در بین افرادی مناسب و در زمان مناسب می باشد.
ایده ای كه دستاوردهای مهمی داشته و می تواند علاوه بر اشتغال زایی برای شمار چشمگیری از زنان، غذاهایی باكیفیت تر و مناسب تر را در اختیار دیگران قرار دهد. شانس تبادل نظر و خوانش نظرات دیگران، این امكان را فراهم می آورد تا دریابیم نقاط ضعف و قوت در كجاست و این تعامل مداوم، راه را برای مداوم بهتر شدن هموار خواهدنمود.




1397/09/11
14:41:15
4562
5.0 / 5
موضوعهای خبر: اقتصاد , بازار , خدمات , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است