ثبت شركت در ایران چگونه انجام می شود؟
به گزارش المور اگر به فكر انجام كار تجاری و فعالیت تجاری هستید و مطابق قانون باید شركتی را به ثبت برسانید، به جهت اینكه شركتی را به ثبت برسانید باید در ابتدا شرایط و مدارك و مراحل ثبتی آنرا بدانید.
به گزارش المور به نقل از ایسنا، بنابر اعلام بهین ثبت، هم اكنون ثبت شركت مانند گذشته به صورت حضوری و شخصی نیست و با عنایت به الكترونیكی شدن روند كارها می تواند از راه اداره ثبت شركت ها كه زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد كشور است كه مسئولیت ثبت شركت ها را برعهده گرفته و سامانه ای راه اندازی شده تا تمامی مراحل ثبت شركت به صورت اینترنتی صورت گیرد.
این مراحل اینترنتی ثبت شركت ها نیازمند عرضه مدارك و تقاضانامه های ثبتی خاصی است كه باید در این سامانه بارگذاری شود و به اداره ثبت شركت ها تسلیم شود. مدارك و تقاضانامه ها توسط كارشناسان اداره ثبت بررسی شود و اگر قانونا مشكلی نداشته باشند، پس از پیمودن مراحل اداری تائید شده و شركت به صورت رسمی به ثبت می رسد و می تواند فعالیت قانونی خویش را شروع كند.
در ادامه توضیحات كامل در این رابطه آورده شده است. البته با عنایت به پیچیدگی قوانین به شما پیشنهاد می دهیم پیش از هر اقدامی برای مشاوره با كارشناسان بهین ثبت با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۴۱ تماس حاصل فرمایید تا بهترین اقدامات را جهت ثبت شركت و امور مرتبط انجام دهید.
مراحل ثبت شركت:
مرحله اول: مرحله اول در ثبت شركت انتخاب نوع شركت هست. انواع شركت در قانون تجارت بیان شده است و به ۷ دسته تقسیم شده است.
۱) شركت سهامی- ۲)شركت با مسئولیت محدود- ۳) شركت تضامنی- ۴)شركت نسبی- ۵) شركت مختلط سهامی- ۶)شركت غیر مختلط سهامی- ۷) شركت تعاونی.
این تقسیم بندی بر مبنای نوع شركت هاست و هر كدام از آنها قوانین متفاوتی دارند و مسئولیت های متفاوتی را برای شركا دارد و در انتخاب نوع شركت باید بسیار دقت كرد و باید طبق فعالیت تجاری و هدف تعیین شده از شركت، نوع آنرا انتخاب كنید. مشاوران ثبتی و حقوقی بهین ثبت شما را برای انتخاب بهترین نوع شركت در ارتباط با حوزه فعالیت ها شما را راهنمایی می كنند.
مرحله دوم: مرحله دوم انتخاب یك شریك برای خود است. از آنجائیكه تشكیل شركت با یك نفر محقق نمی گردد و حداقل تعداد شركا در برخی از شركت ها ۲ نفر هست. اگر به تنهایی می خواهید فعالیت تجاری آغاز كنید و می خواهید شركتی را به ثبت برسانید و باید فرد دیگری هم در كنار شما باشد، شما می توانید از نزدیكان و دوستانتان شریكی انتخاب كنید كه به آنها اطمینان خاطر دارید كه برای شما مشكلی به وجود نمی آورند.
مرحله سوم: انتخاب كردن مدت و مبحث فعالیت شركت
مدت فعالیت می تواند به صورت معین باشد مانند ۵ یا ۱۰ سال و هم می تواند به صورت نامحدود باشد. مدت فعالیت شركت از آغاز تاریخ ثبت هست.
انتخاب مبحث فعالیت شركت بسیار مهم می باشد كه می بایست با عنایت به تخصص و امكانات خویش باشد. مبحث باید صریح و منجر باشد و می تواند به صورت كامل باشد؛ مانند واردات و صادرات، شركت در مناقصات و مزایدات كه بهتر است در مبحث فعالیت ذكر شود.
باید توجه داشته باشید كه بعضی از فعالیت ها به دریافت مجوز نیاز دارند. درصورتی كه فعالیت مورد نظر شما احتیاج به دریافت مجوز از ارگان یا سازمان خاص ندارد می بایست در سامانه ثبت شركت ها وضعیت مجوز را در حالت ندارد، قرار دهید و در غیر این صورت تاریخ مجوز و شماره مجوز را در قسمت مربوطه وارد كنید.
مرحله چهارم: انتخاب آدرس شركت
آدرس شركت یكی از اركان مهم در ثبت شركت هست كه باید تأییدیه آنرا هم از اداره پست دریافت كرد. آدرس عرضه شده به ثبت شركت ها می بایست تجاری باشد و در صورت استیجاری بودن قرارداد رسمی آن قابل عرضه باشد.
مرحله پنجم: مشخص كردن سهامداران و اعضاء هیئت مدیره هست كه مدارك هویتی آنها هم می بایست پیوست شود. مشخص كردن حق امضاء برای اوراق بهادار و عادی است كه باید مشخص شود. پس از تكمیل فرم مراحل اداری ثبت شركت شروع می شود.
در مراحل ثبت شركت باید دقت فرمایید كه تمامی امورات به درستی صورت گیرد.
مرحله ششم: انتخاب نام مناسب برای شركت هست.
نام شركت باید با دقت و مهارت انتخاب گردد. در این مرحله كه در سامانه نامهای درخواستی نام دارد شما باید اسامی موردنظر كه باید دارای معنای فارسی و مطابق فرهنگ اسلامی باشد را انتخاب كنید. اسم شركت باید ۳ سیلاب باشد. (بدون ذكر كلمه شركت)
شما می توانید ۵ نام شركت را به ترتیب اولویت مورد نظر خود در فرم وارد كنید تا نهایتاً یكی از آنها توسط اداره ثبت شركت ها انتخاب می شود. اداره ثبت شركت ها نام درخواستی شما را با بقیه شركت های موجود بررسی می كند كه نام مشابه شركت دیگری را انتخاب نكرده باشید. باید توجه داشته باشید كه ثبت نام شركت سبب این نمی گردد كه شخص دیگری از نام محصول یا خدماتی كه عرضه می دهید استفاده نكند. نام شركت شما تنها و تنها نام تشكل حقوقی است كه ثبت می كند و اگر می خواهید از نامی كه برای محصولات یا خدمات خود بهره برده اید محافظت كنید می بایست مبادرت به ثبت برند نمایید كه كلیه مسائل مربوط به ثبت برند هست كه در قسمت ثبت برند به صورت مفصل توضیح داده شده است.
مرحله هفتم: مشخص كردن سرمایه اولیه شركت
این مرحله در سامانه سرمایه شخص حقوقی نام دارد. شركت های با مسئولیت محدود باید حداقل سرمایه موردنظر خود و شركت سهامی باید تعداد سهم و ارزش اسمی آنرا در این مرحله وارد كنند. حداقل سرمایه برای تأسیس یك شركت با مسئولیت محدود مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هست.
مرحله هشتم: مشخص كردن سمت اشخاص هست.
اگر شركتی كه می خواهید به ثبت برسانید شركت با مسئولیت محدود است تعیین سمت رئیس و مدیرعامل باید صورت گیرد و اگر شركت سهامی خاص است سمت مدیرعامل و رئیس و نایب رییس و در قسمت تعیین بازرس (بازرس اصلی و علی البدل) باید مشخص شود.
مرحله نهم: مشخص كردن سهام اشخاص است
در این مرحله با انتخاب نام هر یك از شركا باید میزان سهام با سرمایه شان را مشخص كنید.
مرحله دهم: انتخاب روزنامه سالی/ مالی
باید یك روزنامه كثیرالانتشار را انتخاب كنید تا اتفاقات و تغییرات شركت در آن درج شود به جز روزنامه رسمی در آن درج می شود.
مرحله یازدهم: تنظیم متن صورت جلسه، اظهارنامه، تقاضانامه، اساس نامه و شركت نامه هست. تنظیم این مدارك باید به دقت صورت گیرد و امری تخصصی هست كه می توانید با مشاورین ثبتی و حقوقی بهین ثبت تماس حاصل فرمایید.
تكمیل مدارك ثبت شركت:
تكمیل مدارك شركت با مسئولیت محدود:
۱) عرضه اصل و كپی (برابر اصل شده) شناسنامه و كارت ملی كلیه شركا.
۲) عرضه اصل گواهی عدم سوءپیشینه كلیه شركا.
۳) عرضه دو نسخه شركت نامه، اظهارنامه، تقاضانامه، اساس نامه و صورت جلسه كه توسط كلیه شركا به امضا رسیده باشد.
۴) عرضه مجوز درصورتی كه انجام مبحث فعالیت احتیاج به مجوز داشته باشد.
تكمیل مدارك شركت سهامی خاص:
۱) عرضه اصل و كپی (برابر اصل شده) شناسنامه و كارت ملی كلیه اعضا و بازرسین شركت.
۲) عرضه اصل گواهی عدم سوءپیشینه كیفری برای تمامی اعضاء هیئت مدیره و بازرسین شركت.
۳) تنظیم اظهارنامه و اساس نامه (اساس نامه باید شامل موارد ماده ۸ اصلاحی قانون تجارت باشد)
۴) عرضه صورت جلسه مجمع عمومی مؤسس.
۵) گواهی پرداخت حداقل ۳۵ درصد سرمایه شركت از بانكی كه حساب شركت در شرف تأسیس در آنجا افتتاح شده است.
مرحله پایانی ثبت شركت: فهرست كردن مدارك
در نهایت پس از پر كردن فرم های ذكرشده باید كلیه مدارك لازم را آماده كرده و به امضا همه شركا برسانید و برای اداره ثبت شركت ها از راه پاكت های مخصوص ارسال كنید.
اگر مدارك شما دارای ایراداتی باشد كه قابل مرتفع ساختن نباشد، شركت شما قابلیت ثبت شدن ندارد و باید باردیگر مدارك را تنظیم كرده و باردیگر پست كرده، ولی اگر مدارك شما دارای نقص باشد اما این نقص ها قابل برطرف شدن باشند شما باید طبق ابلاغیه ای كه برایتان ارسال می شود نسبت به رفع نقص مدارك خود اقدام كنید.
اگر مدارك شما به درستی تكمیل و ارسال شده باشد، اداره ثبت شركت ها با درخواست شما موافقت كرده و آگهی ثبت شركت شما صادر می شود و درنهایت باید به سایت روزنامه رسمی شركت رجوع كنید و بعد از پرداخت هزینه های لازم، آگهی تأسیس خویش را در روزنامه رسمی كل كشور درج كنید.
برای جلوگیری از بروز مشكلات و انجام شدن سریع روند ثبتی با مشاورین حقوقی و ثبتی بهین ثبت تماس حاصل فرمایید.
انتهای رپرتاژ آگهی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب