چشم توریستهای خارجی چقدر دنبال هنر ایران است؟

چشم توریستهای خارجی چقدر دنبال هنر ایران است؟ المور: زیبایی و ظرافت هنرهای سنتی سبب شده امروز ایران حرف های بسیاری در بازار جهانی صنایع دستی برای گفتن داشته باشد.


به گزارش المور به نقل از ایسنا، بنابر اعلام خانه سفر پارس، بگفته آمارهای رسمی ایران سومین تولیدكننده صنایع دستی در دنیاست. این حقیقتی انكارناپذیر است كه هیچ هنری به اندازه فرش ایرانی نتوانسته از چشم آبی ها و چشم بادامی های دنیا دلبری كند و با زیبایی های سحرانگیز و ظرافت ستودنی اش، هوش از سرشان ببرد. علاوه بر این بهشتی كه ایرانیان از دیرباز زینت خانه هایشان می كردند، طبع هنرمند اهالی این سرزمین هم خالق آثاری زیبا و چشم نواز بوده و هست. هنرهایی كه هر كدام می تواند بیان كننده هویت گوشه ای از ایران و متاعی باشد كه مهمانان به یادگار با خود می برند.
حتی برخی تورهای گردشگری به ایران Iran Tours با هدف بازدید از آثار فرهنگی و خرید صنایع دستی توسط تورگردان های ایرانی اجرا می شود. مجموعه SURFIRAN یكی از مجریان تور Iranian Tour Operator ویژه توریستهای خارجی است كه دربسته های تور خود تور بازدید از آثار فرهنگی و خرید صنایع دستی را به توریستهای خارجی ارائه می كند.
یكی از مواردی كه خیلی از تولیدكنندگان و فروشندگان صنایع دستی عنوان می كنند این است كه توریستهای خارجی هنگام سفر به ایران با احتیاط بسیار محصولات صنایع دستی را خریداری می كنند. وسواسی كه گردشگران برای خرید هنرهای بی بدیل ایران دارند عوامل خیلی از جمله قیمت بالا دارد؛ و همین سوژه موجب پرهیز بعضی از گردشگران در خرید این آثار می شود؛ اما هنوز می شود در فروشگاه ها و كارگاه های صنایع دستی شهرهای مختلف، توریستهایی را دید كه با حوصله تمام در حال انتخاب یك دستمال سر باتیك یا یك قالیچه كوچك دستباف ایرانی یا در حال برانداز كردن یك جام كوچك میناكاری هستند.
گردشگران نه فقط در ایران كه در تمام دنیا با وسواس بسیاری مبادرت به خرید صنایع دستی می كنند. برای آنها علاوه بر قیمت مناسب، كیفیت مطلوب یك محصول صنایع دستی بسیار اهمیت دارد. تنوع محصولات یكی دیگر از نكاتی است كه آنها را ترغیب به خرید یك محصول صنایع دستی می كند.
اما مهم ترین نكته ای كه گردشگران خصوصاً اروپایی ها به آن توجه می كنند، كاربردی بودن یك محصول صنایع دستی است. آنها هزینه چندانی برای خرید یك محصول كه تنها كاربری آن تزیینی است، در نظر نمی گیرند و بیشتر مایل اند یك یادگاری كاربردی با خود به خانه ببرند.


محصولات مرغوب، بسته بندی نامرغوب
نكته بسیار مهم دیگر كه در ایران به شدت مورد غفلت قرارگرفته، بسته بندی صنایع دستی است. ظرافت صنایع دستی ایرانی و در بعضی موارد شكنندگی آنها خریداران را تا حد زیادی نگران می كند كه مبادا نداشتن بسته بندی استاندارد برای محصول و تنها پیچاندن آن درون یك كیسه نایلونی حبابدار، تضمینی برای سالم رسیدن آن به مقصد نباشد. این در شرایطی است كه فروشندگان محصولات هنری و صنایع دستی، می توانند با كمی خلاقیت، بسته بندی مناسبی كه در شان آثار فاخر ایرانی باشد عرضه كنند و برای تشویق گردشگران به خرید محصولاتشان، محصول خودرا بیمه و برای خریدار در هر نقطه دنیا ارسال نمایند.
توریستهای خارجی، خصوصاً آنها كه علاقه مندی شان سفر و جهانگردی است و به كشورهای مختلف سفر می كنند، شاخصهای بسیاری را برای خرید صنایع دستی در نظر می گیرند. مهم ترین مسئله برای آنها، معتبر بودن فروشگاه و همین طور محصولات است. كمتر پیش می آید یك میهمان خارجی را در حال خرید از یك دست فروش در نزدیكی یك مركز گردشگری ببینید. آنها اغلب به نشان های تجاری و اعتبار فروشگاه توجه ویژه دارند، خرید یك محصول بطور مستقیم از كارگاه هم از مواردی است كه با استقبال آنها روبرو می شود. مورد بعدی كه امتیاز ویژه ای در نظر توریستهای خارجی دارد، اصالت یك محصول صنایع دستی است، رنگ، شیوه تولید محصول، مواد اولیه و بسیاری موارد كه شاید خریداران ایرانی صنایع دستی به آن توجه نكنند، از مواردی است كه برای توریستهای خارجی محل سوال است. حجیم نبودن یك اثر هنری از موارد دیگری است كه به آن توجه دارند و شاید خرید یك تابلوی كوچك خوشنویسی را به یك جام پر نقش و نگار قلم زنی كه امكان دارد حمل آن در چمدان با ریسك اضافه بار در فرودگاه روبرو شود، ترجیح دهند.
نمادهای شهری، یادگاری ماندگار
خیلی از گردشگران هنگام سفر به ایران Travel to Iran به دنبال خرید یك نماد یا سمبل از شهری هستند كه به آن سفركرده اند، شاید همین نگاه سبب شده كه ماكت های چوبی بادگیر در فروشگاه های یزد یكی از پرفروش ترین محصولات برای توریستهای خارجی باشد، آنها بادگیر را كه نماد یزد است با خود سوغات می برند. در تمام شهرهای توریست پذیر دنیا محصولات خلاقانه ای ویژه گردشگران تولید می شود كه در طراحی آنها از نمادها یا بناهای شاخص شهر استفاده می شود، در بعضی شهرهای ایران هم محصولات مشابهی در فروشگاه های صنایع دستی در دسترس می باشد، اما در بعضی موارد كیفیت این محصولات آن قدر مطلوب نمی باشد كه یك توریست را ترغیب به خرید كند.
آنچه مسلم است گردشگران دست خالی از ایران نمی روند و به نشان یادگار یك بشقاب میناكاری، قالیچه كوچك دستباف، روسری و شال های سنتی مناطق مختلف ایران، تابلوهای خوشنویسی، زیورآلات سنتی ایرانی، محصولات سوزن دوزی یا ترمه و... در گوشه چمدانشان جا می دهند؛ اما اینكه سلیقه آنها در زمینه صنایع دستی تا چه میزان توسط تولیدكنندگان و فروشندگان این محصولات شناسایی شده و در ارائه محصولاتشان تأثیرگذار بوده، نكته ای است كه می شود پاسخش را در فروشگاه های صنایع دستی شهرهای توریست پذیر پیدا كرد.
انتهای رپرتاژ آگهی



منبع:

1398/06/21
20:20:03
5.0 / 5
4591
تگهای خبر: استاندارد , بازار , بیمه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است