چگونه ویپ به عروق و ریه شما لطمه می زنند؟

چگونه ویپ به عروق و ریه شما لطمه می زنند؟ المور: حتی یك دفعه استفاده از سیگار الكترونیك غیر نیكوتینی (ویپ) می تواند به عروق و ریه های شما لطمه برساند و شما را به بیماری های مختلف مبتلا كند.


به گزارش المور به نقل از ایسنا بنابراعلام دكتر سوشا، مصرف سیگار الكترونیك (ویپ) در میان جوانان زیر۳۰ سال بیش ترین محبوبیت را دارد و تعداد نوجوانانی كه از این سیگارهای الكترونیك استفاده می نمایند، روز به روز در حال افزایش می باشد. در یك بررسی جهانی كه درسال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد كه بیشتر از ۳ میلیون دانش آموز دبیرستانی از سیگار الكترونیكی بهره برده اند كه این آمار نشان دهنده ۷۸ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ است.


ارتباط مصرف ویپ با بیماری های عروقی
بر طبق مطالعه اخیر وب سایت healthline.com نشان داده شد كه مصرف این سیگارها به هیچ وجه برای ریه ها و سیستم عروقی ایمن نیست. در این مطالعه كه روی ۳۱ فرد شركت كننده ۳۵-۱۸ ساله انجام شد، پژوهشگران قبل و پس از مصرف ویپ روی افراد شركت كننده MRI انجام دادند تا متوجه شوند، سیگارهای الكترونیك چه تاثیری در سیستم عروقی شركت كنندگان می گذارد. بررسی MRI شركت كنندگان، این یافته ها را برای پژوهشگران داشت:
· مصرف سیگار الكترونیك (ویپ) می تواند منجر به تغییر در جریان خون شود: تنها یك بار استفاده از ویپ سبب كاهش جریان خون در شریان فمورال (شریان بزرگ در ران) می شود. زمانی كه جریان خون كاسته می شود، جریان اكسیژن نیز كاسته می شود. هنگامی كه جریان خون به مغز كاهش می یابد، می تواند توجه، تمركز و توانایی یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد و این می تواند تأثیرات مختلفی بر نوجوانان دبیرستانی و دانشگاهی بگذارد.
· پژوهشگران نگران هستند كه مصرف ویپ منجر به سخت شدن شریان ها شود: پژوهشگران با بررسی هایی كه انجام دادند متوجه افزایش سرعت موج پالس آئورت در شركت كنندگان شدند، كه این تغییر احتمالاً حاكی از سفت شدن آئورت می باشد.
بطور كلی، نتایج نشان داد كه حتی اگر مایع ویپ حاوی نیكوتین نباشد، با این وجود سیگارهای الكترونیكی امكان دارد خطری برای عملكرد عروق و پوشش رگ های خونی در افراد جوان و سالم ایجاد كنند.
دكتر هامبرتو چوی، متخصص قلب و عروق اظهار داشت: " ما نگران هستیم كه استفاده طولانی مدت از سیگارهای الكترونیكی، منجر به بیماری های عروقی دائمی مانند آترواسكلروز (سخت شدن رگ های خونی) شود. ما هنوز زمان لازم داریم تا ببینیم مصرف كنندگان سیگار الكترونیكی به این مشكلات دراز مدت مبتلا می شوند یا خیر، اما این مطالعه یك نشانه احتمالی است كه می تواند اتفاق بیفتد. "
پیشنهاد ما به شما: كاربر عزیز شما می توانید برای كسب اطلاعات بیشتر درباب انواع بیماری ها به بخش بانك اطلاعاتی انواع بیماری ها در وب سایت دكتر سوشا به آدرس drsosha.com بازگشت كنید.


مایعات مخصوص سیگارهای الكترونیك مضرند؟
سیگارهای الكترونیكی حاوی مواد شیمیایی مضر هستند در صورتیكه جوانان فكر می كنند كه دود این سیگارها مضر نمی باشد و یك داروی كم خطر برای آنها است؛ درست است كه دود ویپ به اندازه دود سیگار مضر نمی باشد اما این به مدلول ایمن بودن ویپ و مصرف سیگارهای الكترونیك نیست.
محلول موجود در مایعات سیگار الكترونیكی حاوی پروپیلن گلیكول، گلیسرول و طعم دهنده ها هستند، اما نیكوتین ندارد. مطالعه جدید نشان داد كه نیكوتین تنها ماده مضر برای افراد مصرف كننده سیگار نیست، بلكه سیگارهای الكترونیك با اینكه نیكوتین ندارند، اما برای سلامت انسان خطرناكند.
همانطور كه در بالا گفتیم، محلول مایع موجود در سیگارهای الكترونیكی معمولاً شامل تلفیقی از حلال ها، طعم دهنده ها و مواد افزودنی است؛ وقتی این مواد شیمیایی گرم و استنشاق می شوند، امكان دارد موجب لطمه به دستگاه تنفسی و رگ های خونی شود.
آخرین یافته ها در تحقیقات قبلی نیز نشان دهنده ارتباط بین دود بدون نیكوتین سیگارها الكترونیك و مشكلات سلامتی است:
· یك مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۸ نشان داد كه قرار گرفتن در معرض تركیبات طعم دهنده مایع سیگار الكترونیكی امكان دارد واكنش التهابی در گلبول های سفید ایجاد كند.
· یك مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۸ نشان داد كه ادرار افراد ۱۶ ساله ای كه از سیگار الكترونیكی استفاده می كردند حاوی مقادیر بالاتری از تركیبات سرطان زا نسبت به شركت كنندگانی بود كه سیگار نمی كشیدند.
پیشنهاد ما به شما: در صورتیكه سوال پزشكی در مورد سیگارهای الكترونیكی یا همان ویپ دارید، می توانید به بخش مشاوره با پزشك سایت پزشكی دكتر سوشا به آدرس www.drsosha.com مراجعه نموده و پرسش و پاسخ پزشكی خودرا مطرح نمایید.
نتیجه گیری
پیش از نتیجه گیری در مورد اثرات طولانی مدت ویپ یا سیگارهای الكترونیك، نیاز است كه تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد، اما یافته های اولیه كارشناسان در مورد استفاده از سیگارهای الكترونیكی نگران كننده است. مطالعه اخیر نشان داد كه مصرف این سیگارها به هیچ وجه برای ریه ها و سیستم عروقی ایمن نیست.
انتهای رپرتاژ آگهی



منبع:

1398/06/24
15:29:07
4127
5.0 / 5
موضوعهای خبر: الكترونیك , بانك , سایت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است