کسب و کارهای محلی در منطقه 22

کسب و کارهای محلی در منطقه 22 به گزارش المور، منطقه 22 تهران بعنوان آخرین منطقه ضمیمه شده به شهرداری تهران با جدید ترین و مدرن ترین الگوهای شهرسازی ساخته شده است و بعد از آن مراکز خرید عظیمی که حتی یکی از آنها وسیع ترین مرکز خرید جهان می باشد در آن ساخته شده است. اما در این بین کسب و کارهای محلی در منطقه 22 شکل دیگری دارند و با دیگر مناطق تهران متفاوت هستند.



به گزارش المور به نقل از تهران برج، در این مطلب قصد بررسی این مساله را داریم که نوع کسب وکارها در این منطقه مدرن و تازه شکل گرفته چگونه خواهد بود در ادامه با ما همراه باشید.
مراکز خرید بزرگ در منطقه 22
در حال حاضر فروشگاه های بسیاری در کشور تاسیس شده اند که بصورت تخصصی به فروش محصولات خاص می پردازند. به عنوان مثال فروشگاه های شهروند که توسط شهرداری ایجاد و مدیریت می شوند یکی از مراکزی است که می توان برای تأمین نیازهای خانه به آنها مراجعه نمود و حدودا تمامی طیف محصولات را شامل می شود با اینحال کسب وکارهای محلی جایگاه خاص خودشان را دارند و مراجعه کنندگان خرد همیشه برای تأمین نیازهای خود به این مراکز مراجعه می نمایند.

در منطقه 22 تهران فضای ساخت مانند دیگر منطقه های تهران نبوده و عمدتا قطعه زمینهای بزرگ تبدیل به برج های عظیم می شوند و در این بین فضا برای کسب و کارهای خرد بسیار محدود است. یعنی شما به غیر از خیابان امیرکبیر در این محدوده به گشت و گذار بپردازید کسب و کارهای محلی بسیار کمی را مشاهده می نمایید و علت آن انبوه سازی در این منطقه است که فضا برای کسب وکار تجاری را محدود کرده است. البته برج های مسکونی مانند پروژه الهیه و فرشته فضای تجاری محدودی را در سازه های خود در نظر می گیرند که عمدتا به عرضه خدمات ضروری برای ساکنین می پردازند.
نقاط مثبت و منفی
قرارگرفتن عمده خدمات مورد نیاز یک خانوار در یک مرکز خرید مزیت است اما دسترسی به مراکز خرید در صورت خریدهای خرد کمی مشکل است چونکه ورود و خروج از پارکینگ خود یک فرایند طولانی و زمان بر است اما در این بین برخی مراکز با ایجاد کارواش و دیگر خدمات در پارکینگ به جبران این زمان می پردازند و از طرف دیگر اگر بخواهیم عمیق تر به مبحث نگاه نماییم خیابان هایی که بورس کسب و کارهای محلی است با معضل جای پارک و شلوغی بیش از حدی هم مواجهند که در کلان شهری هم چون تهران یک مشکل اساسی است.

کنترل اصناف یکی دیگر از مواردی است که بصورت قانون وجود دارد اما بصورت دقیق و جدی اجرا نشده است. به عنوان مثال دو بستنی فروشی قاعدتا نباید در کنار یکدگیر باشند و رعایت فاصله تا شعاع خاصی جهت راه اندازی کسب و کاری مشابه وجود دارد اما در سطح تهران مشاهده می نمایید که برخی خیابان ها در کنار یکدیگر نه یکی بلکه چندین صنف یکسان وجود دارند اما در مراکز خرید اینگونه نیست.


کنترل اصناف در مراکز خرید
چندین سال است که مراکز خرید جدید قوانینی را برای کنترل اصناف از ابتدا وضع می نمایند و مالکان هم موظف به رعایت آن هستند و وجود چنین شرایطی نیازمند یک مرکز خرید موفق است چونکه اگر قرار باشد هر صنفی در هر طبقه ای که بخواهد راه اندازی شود ماهیت یک مرکز خرید زیر سوال می رود چونکه یک فرد با مراجعه به آن مرکز می خواهد که هر آنچه نیاز دارد در دسترس داشته باشد در غیر این صورت به عنوان مثال وجود املاک در یک مرکز خرید آن هم به تعداد جذابیتی برای مراجعه کننده ندارد و در نهایت سبب از میان رفتن جذابیت برای مراجعه کننده دارد که در نهایت به ضرر تمامی اصناف حاضر در مرکز خرید خواهد شد.

برخی مراکز خرید قدیمی که یک زمان جزو سازه های عظیم تهران به شمار می آمدند به سبب عدم رعایت چنین موضوعی از شروع واگذاری واحدها هم اکنون به مشکل برخورده اند و این مساله در نهایت تمامی مشاغل حاضر در آن مرکز خرید را تحت شعاع خود قرار داده است.


خدمات و قیمت رقابتی
حقیقت آنست که در کشورهای پیشرفته کسب و کارهای خرد قدرت رقابت با مراکز و فروشگاه های تخصصی را ندارند و همیشه صرف به آنست که برای خرید مایحتاج به فروشگاه های زنجیره ای مراجعه نمود اما در کشور ما تنها در بعضی موارد این مراکز موفق شده اند عرضه خدمات خویش را طوری بسط دهند که کسب و کارهای محلی ترجیح دهند برای عرضه خدمات خود به آن مرکز مراجعه نمایند.

به عنوان مثال فرش که یکی از صنایع بومی کشورمان چندین سال است که بصورت عمده و خرده در بازار بزرگ فرش به وجود آمده در تهران با قیمت، خدمات و ضمانت مناسب به فروش می رسد و مردم هم عادت کرده اند برای خرید این کالا به این مرکز مراجعه نمایند و در نهایت این مساله به نفع خریدار خواهد شد و کیفیت بالاتری را برای خرید خود دریافت خواهند کرد.
کلام آخر
در این مطلب به بررسی کسب و کارهای محلی در منطقه 22 پرداختیم و مزایا و معایب بازارهای سنتی و مدرن را بررسی نمودیم. در نهایت با تغییر الگوهای شهری شکل بازارهای سنتی هم تغییر خواهدنمود و بهتر است که مراکز خرید تخصصی که صرفاً به عرضه خدمات تخصصی می پردازند جایگزین کسب و کارهای پراکنده شوند که در نهایت با ایجاد فضای رقابتی خدمات و قیمت بهتری را عرضه کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی


1401/05/23
15:33:04
0.0 / 5
415
تگهای خبر: بازار , بورس , تخصصی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
almur

المور

لاکشری و فشن

almur.ir - حقوق مادی و معنوی سایت المور محفوظ است