در مصاحبه با رویترز مطرح شد؛
امریكا مجوز ندهد در تحویل هواپیماها به مشكل برمی خوریم
المور: ایران ایر هیچ مشكلی برای تامین مالی قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد اما درصورتی كه آمریكا مجوزهای صادرات را تامین نكند در تحویل گرفتن هواپیماها اختلال به وجود خواهد آمد.
به گزارش المور به نقل از مهر به نقل از رویترز، مدیر اجرایی ارشد ایران ایر، فرزانه شرفبافی، اظهار داشت كه این شركت هیچ مشكلی برای تامین مالی قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس ندارد اما درصورتی كه آمریكا مجوزهای صادرات را تامین نكند در تحویل گرفتن هواپیماها اختلال به وجو خواهد آمد.
او در حاشیه كنفرانس «یورومانی ایران» در پاریس، به رویترز اظهار داشت كه با برداشته شدن تحریم های هسته ای ضد ایران در سال ۲۰۱۶، این خط هواپیمایی ملی در اواخر امسال نخستین هواپیمای جت مسافربری بوئینگ خویش را تحویل خواهد گرفت. ایران ایر انتظار دارد از سال آینده تحویل گرفتن هواپیماهای ایرباس سفارشی ساز خویش را آغاز كند.
شرفبافی اظهار داشت: تحویل هواپیماهای بوئینگ در ۲۰۱۸ و هواپیماهای ایرباس در ۲۰۱۹ خواهد بود. ما هیچ مشكلی برای فاینانس این قراردادها نداریم.
ایران ایر توافق كرده است كه ۸۰ هواپیما از بوئینگ و ۱۰۰ هواپیما از ایرباس خریداری كند اما به دلیل آن چه بانك داران از آن بعنوان كمبود فایننس برای ایران یاد می كنند، تنها تعداد اندكی از این هواپیماها را تحویل گرفته است. بانك های غربی به دلیل ریسك جریمه های آمریكا برای تامین مالی قراردادهای ایران بی میل هستند.
منابع صنعتی می گویند كه یك مشكل كلیدی دیگر این است كه ایران ایر در پیش پرداخت ها كند عمل می كند، درحالی كه این پیش پرداخت ها برای آغاز ساخت هواپیمای جت جدید توسط بوئینگ و ایرباس ضروری هستند.
شرفبافی بدون هیچ توضیحی تایید كرد كه پیش پرداخت ها هنوز پرداخت نشده اند.
منابع صنعتی همینطور در مورد این كه هواپیماهای بوئینگ به همین زودی ها تا آخر ۲۰۱۸ تحویل داده شوند، اظهار تردید كردند. چراكه سفارش دادن قطعاتی از هواپیماهای بردبلند ۷۷۷، بازه زمانی مشخصی طول می كشد.
مدیر فروش سابق ایرباس، جان لیهی، با اشاره به اهمیت پیش پرداخت ها اعلام نمود كه زمان بندی تحویل هواپیماها به ایران ممكن است به تعویق بی افتد.
بوئینگ هم هنوز سفارش ایران را به صورت رسمی منتشر نكرده است. این شركت اعلام نموده است تنها درصورتی این مرحله انجام می گردد كه پیش پرداخت ها را دریافت كرده باشد.
تا به حال ایران ایر ۳ جت ایرباس نو را كه در اصل برای سایر خطوط هوایی تولید شده بودند اما در تحویل به مشكل خورده بودند را دریافت كرده است. همینطور ۸ هواپیمای توربوپراپ ای تی آر جدید هم تحویل ایران ایر شده است.
ایران تحت توافق هسته ای ۲۰۱۵ قادر به خرید هواپیما شده است. طی این توافق در ازای اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران، محدودیت های تجارت با این كشور برداشته می گردد.
حتی پس از انجام این توافق هم، تمام صادرات هواپیماهای غربی به ایران باید با مجوزخزانه داری آمریكا صورت بگیرد چراكه تعداد زیادی از قطعات هواپیماها ساخت آمریكا هستند. مجوزهای فعلی در انتها ۲۰۲۰ خاتمه می یابند و برای تحویل هواپیماها طبق آن چه برنامه ریزی شده است، این مجوزها باید تمدید شوند.
شرفبافی اظهار داشت: ما باید منتظر بمانیم و ببینیم كه این مجوزها تجدید خواهند شد یا خیر. این به آمریكا بستگی دارد.
او اظهار داشت: تحت برنامه زمانی تحویل هواپیماها در دوره ای كه مجوزهای فعلی پوشش می دهند ۳۷-۳۸ جت ایرباس، ۱۵ جت بوئینگ و همه ۲۰ هواپیمای سفارش داده شده از ای تی آر، تحویل خواهد شد.
او افزود: ما باید از چهارچوب زمانی این مجوزها استفاده نماییم.
ایران آمریكا را به كوشش برای سنگ اندازی در مسیر اجرای برجام و تغییر آن متهم كرده است و برجام را غیرقابل مذاكره می داند.
در ماه ژانویه رییس جمهور آمریكا، دونالد ترامپ، به متحدین اروپایی خود و كنگره آمریكا اخطار داد كه باید با او برای اصلاح اشتباهات فاجعه بار برجام همكاری كنند یا با خروج آمریكا از برجام مواجه شوند.
ترامپ اعلام نموده است دیگر تعلیق تحریم های ایران را تمدید نخواهد كرد مگر این كه شرایط او محقق شده باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران المور در مورد این مطلب